Zowat 67 procent van de handelaars verwacht dezelfde soldenverkoop als in januari 2019, 28 procent vreest voor een daling. Minder dan de helft van de modezaken (43 procent) geeft aan dat ze dit winterseizoen minder verkocht hebben dan vorig jaar, terwijl de verkoop bij 35 procent status quo gebleven is. Zo'n 22 procent van de modehandelaars zag meer kleding de deur uit gaan.

Net zoals de vorige jaren speelt het warme najaarsweer de winterverkoop parten. Meer dan de helft van de modehandelaars geeft aan hiermee rekening gehouden te hebben bij het aankopen van hun kledij. Zo starten ze de solden met minder stock.

'De voortdurende kortingacties het hele jaar door maken ook dat een bepaalde groep consumenten van korting naar korting holt, wat de omzet bij moderetailers doet dalen', zegt Isolde Delanghe van Mode Unie. 'Gelukkig zien we ook dat een groeiende groep consumenten zich bewust wordt van het feit dat dergelijke negatieve prijsspiraal nefast is voor het diverse modelandschap.'

Zowat 67 procent van de handelaars verwacht dezelfde soldenverkoop als in januari 2019, 28 procent vreest voor een daling. Minder dan de helft van de modezaken (43 procent) geeft aan dat ze dit winterseizoen minder verkocht hebben dan vorig jaar, terwijl de verkoop bij 35 procent status quo gebleven is. Zo'n 22 procent van de modehandelaars zag meer kleding de deur uit gaan. Net zoals de vorige jaren speelt het warme najaarsweer de winterverkoop parten. Meer dan de helft van de modehandelaars geeft aan hiermee rekening gehouden te hebben bij het aankopen van hun kledij. Zo starten ze de solden met minder stock. 'De voortdurende kortingacties het hele jaar door maken ook dat een bepaalde groep consumenten van korting naar korting holt, wat de omzet bij moderetailers doet dalen', zegt Isolde Delanghe van Mode Unie. 'Gelukkig zien we ook dat een groeiende groep consumenten zich bewust wordt van het feit dat dergelijke negatieve prijsspiraal nefast is voor het diverse modelandschap.'