Sieradenmerk beschuldigt Kate Moss van plagiaat

Het Amerikaanse sieradenmerk David Yurman is ziedend op topmodel Kate Moss. Het model zou de laatste lentecampagne, waarin zij zelf schitterde, hebben nagebootst voor haar eigen sieradenlijn.

De campagnefoto’s van Moss’ sieradenlijn voor luxemerk Fred Leighton zouden “beschamend veel” lijken op die van Yurman. Een groot deel van de foto’s is volgens David Yurman bijna niet te onderscheiden van de campagnebeelden die hij liet schieten voor zijn lentecollectie van 2011.

Verleidelijke blik

Zo haalt David Yurman onder meer de foto van een liggende Kate Moss aan. In zijn campagne ligt Moss op haar buik op een vachtje, terwijl ze niets anders draagt dan een paar armbanden om haar linkerarm. In de reportage voor Fred Leighton ligt Moss ook topless in dezelfde houding, alleen is het kleed dit keer zwart. Verder draagt Moss een leren broek en ringen om de vingers van haar rechterhand. Ze heeft dezelfde verleidelijke blik in haar ogen als op de foto van David Yurman, meent het sieradenmerk.

Tatoeage

“Wij als marktleider zijn het gewend om te worden gekopieerd. We zijn ervan overtuigd dat de klant het verschil wel ziet”, aldus een woordvoerder van David Yurman. Het enige echte verschil tussen de fotoreportages is volgens Yurman dat Moss’ tatoeage zichtbaar is op de foto’s van Fred Leighton, terwijl Yurman de tatoeage op zijn foto’s heeft weggewerkt.

Woordvoerders van Fred Leighton willen niet reageren op de aantijgingen.

Jessica Numann/Elsevier

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content