Scotch & Soda-designer Marlou van Engelen: “We zijn verliefd op de wereld”

© GF

“Eigenlijk hebben we als merk altijd een beetje gefluisterd”, zegt Marlou van Engelen van het Nederlandse merk Scotch & Soda. “Nu willen we ons verhaal vertellen. Op onze manier.”

Scotch & Soda is een succesvol winkelstraatmerk, maar desondanks relatief onbekend. Het bedrijf bestaat sinds 1985. De drie stichters, die jaren geleden opstapten, investeerden nooit in marketing of communicatie. Ze lieten de kleren voor zichzelf spreken, en die strategie werkte. Scotch & Soda groeide, maar bleef al die tijd wel onder de radar. Sinds het is overgenomen door een investeringsbedrijf werkt het aan zijn naambekendheid.

Scotch & Soda-designer Marlou van Engelen:

“Toen ik in 2007 begon, had Scotch alleen een mannenlijn”, zegt creatief directeur Marlou van Engelen. “Ik heb destijds een aparte lijn voor jongens opgezet, daarna de meisjescollectie. Anderhalf jaar geleden ben ik creatief directeur geworden van het hele bedrijf.” Het merk heeft aparte lijnen voor mannen en vrouwen, een denimlijn, kindercollecties en een parfum. Er zijn 160 winkels en 8000 verkooppunten.

“Eigenlijk hebben we als merk altijd een beetje gefluisterd”, aldus van Engelen. “We lieten het product voor ons praten. Maar dat is in deze tijden niet langer genoeg. We wilden ons verhaal vertellen, maar op onze manier, zodat iedereen ons begreep.”

GLOBETROTTER

“We zijn verliefd op de wereld”, aldus Van Engelen. “Dat heeft zeker te maken met onze Nederlandse afkomst. We zijn een land van verkenners en hebben, historisch gezien, de hele wereld afgereisd. Onze roots liggen in Amsterdam: het liberale van die stad, het idee van leven en laten leven, maar ook nieuwsgierigheid naar de rest van de wereld.”

Zelf reist ze voortdurend rond. “Ik probeer steeds iets nieuws te ontdekken. Soms valt dat tegen, soms is het fantastisch. Vorig jaar ben ik naar een gauchofestival in ArgentiniĆ« gegaan. Zilversmeden en lederbewerkers uit heel ArgentiniĆ« kwamen dat weekend samen in dat stadje. Ik heb er prachtige antieke poncho’s gevonden, niet normaal. De zomercollectie is door die trip geĆÆnspireerd: leder, zilver, hoeden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content