Schone Kleren Campagne stuurt onethische kledij terug naar afzender

© Schone Kleren Campagne Facebook

Op een steenworp van de Gentse Primark stuurden ‘ontevreden shoppers’ donderdagvoormiddag hun kledij terug naar de winkel.

“Kleding met een productiefout stuur je terug naar de winkel, ook als die productiefout gaat over het ‘foute’ loon van de stikster van het kledingstuk en dus niet met het oog te zien zijn”, verduidelijkt coördinator Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne de publieksactie.

Tientallen activisten schoven in een lange rij aan bij een bureau met een retourambtenaar om de kleding met een productiefout terug te sturen. De actie eindigde met een grote hoop kleren die terug naar afzender moeten omwille van het ‘leefbaar loon defect’. De actie vond plaats op een steenworp van de nieuwe vestiging van Primark en dat was geen toeval. “Hun extreem lage prijzen doen veel wenkbrauwen fronsen”, zegt Sara Ceustermans.

Boeman?

“Primark zelf spreekt dat slechte imago tegen en het klopt dat Primark niet de grootste boeman van de sector is, maar toch is hun business model van extreem goedkope kledij slecht nieuws voor kledingarbeid(st)ers overal te wereld. Met zijn lage prijzen oefent Primark immers een constante neerwaartse druk uit op de prijzen uit de hele sector. Voor hogere, laat staan leefbare lonen voor kledingsarbeid(st)ers, is er dan ook geen ruimte.”

De Schone Kleren Campagne wil dat kledingketens afspreken dat ze hogere prijzen betalen voor de kledij die ze inkopen bij de productiebedrijven. “Het zijn uiteindelijk die prijzen die de lonen bepalen van de arbeid(st)ers”. Maar ook de consument kan actie ondernemen. Op www.schonekleren.be staan allerlei voorbeelden van ethische bedrijven en recent gaf de stad Gent recent nog een ‘inspiratiegids’ op www.fairtradegent.be.

Consumenten die de actie ondersteunen kunnen hun kledij ook virtueel terugsturen op www.livingwagedefect.org/nl, de ‘retours’ komen in oktober onder de aandacht tijdens een internationale campagne van Clean Clothes Campaign. (Belga/LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content