'Ik hou van mode als fantasie, maar om die fantasie te creëren moet ik mijn collecties op het soort mensen inspireren dat de kledij ook echt zou dragen. Dit gaat niet over diversiteit, maar over geloofwaardigheid.' Aan het woord is Shayne Oliver, huidig gastdesigner bij het Australische merk Helmut Lang. Wat Oliver in Vogue zei, is niet verkeerd: een campagne zonder diverse modellen is anno 2017 niet geloofwaardig. Al helemaal niet in een klimaat van immigratiebans en gepraat over het bouwen van muren. Een creatieve sector zoals mode kan op meerdere vlakken toonaangevend zijn.
...

'Ik hou van mode als fantasie, maar om die fantasie te creëren moet ik mijn collecties op het soort mensen inspireren dat de kledij ook echt zou dragen. Dit gaat niet over diversiteit, maar over geloofwaardigheid.' Aan het woord is Shayne Oliver, huidig gastdesigner bij het Australische merk Helmut Lang. Wat Oliver in Vogue zei, is niet verkeerd: een campagne zonder diverse modellen is anno 2017 niet geloofwaardig. Al helemaal niet in een klimaat van immigratiebans en gepraat over het bouwen van muren. Een creatieve sector zoals mode kan op meerdere vlakken toonaangevend zijn. Maar hoe divers is de mode-industrie nu echt? Een onderzoek naar de reclamecampagnes geeft alvast optimistische resultaten. Dat blijkt uit de diversiteitsanalyse van The Fashion Spot, het online platform dat al meerdere seizoenen de demografische gegevens op de catwalk bijhoudt. Zij hebben de printadvertenties voor de herfstcollecties van 2017 onder de loep genomen. Het verslag keek naar de algemene diversiteit en nam zowel huidskleur, maat, leeftijd en genderidentiteit in overweging. Na het bestuderen van 187 printadvertenties - goed voor 457 modellen - concludeerde The Fashion Spot dat de modereclames steeds meer diversiteit aan de dag leggen.HUIDSKLEURHet aantal niet-witte modellen heeft voor de eerste keer ooit meer dan 30% overschreden. Concreet waren 30,4% gekleurde modellen te zien in de printadvertenties. De stijging kan worden toegeschreven aan het feit dat grote namen zoals Yves Saint Laurent, Dior, Coach en Dolce & Gabbana het voortouw nemen. Massamarktmerk Gap and Nordstrom was zelfs een baken van diversiteit: hun 'Bridging the Gap'-campagne, geregisseerd door Edward Enninful, castte meer gekleurde dan witte modellen. Natuurlijk is er nog voldoende ruimte voor verbetering. Een handvol merken - waaronder Balmain, Sies Marjan, Simone Rocha en Vivienne Westwood - tonen maar één gekleurd kleurmodel in advertenties met zes of meer vrouwen.MAATOok maat blijft een probleem. Afgelopen seizoen liepen een recordaantal van 26 plus-sizemodellen op de catwalks van New York. Het leek een kantelpunt voor de mode-industrie. En toch, in de gedrukte reclames hebben ontwerpers minder belangstelling voor die vormen. Het aantal printadvertenties met plus-sizemodellen is zelfs licht gedaald. Plusmodellen waren slechts voor 2,2 % vertegenwoordigd. Dat is 0,1% minder dan vorig seizoen. Luxemerken Dolce & Gabbana - met Alessandra Garcia Lorido - en Vivien Westwood - met Emma Breschi - zijn enkele van de weinige goede voorbeelden. En bekende plus-sizegezichten zoals Ashley Graham, Candice Huffine, Tara Lynn en Iskra Lawrence blijven vaste waarden.LEEFTIJDHet seizoen van de herfst 2017 was niet het beste noch het ergste in termen van leeftijdsvertegenwoordiging. Van de 457 verschenen modellen in printadvertenties, waren er 14 ouder dan 50. Hollywoodlegendes Catherine Deneuve en Isabella Rossellini poseerden respectievelijk voor Louis Vuitton en Sies Marjan. Opmerkelijk: hoewel leeftijdsdiversiteit op de catwalks jaar na jaar enigszins is blijven toenemen, lijken de bijbehorende campagnes maar moeizaam te volgen.GENDERWe hebben nog een lange weg te gaan voordat transgender modellen zich even gemakkelijk door de modewereld kunnen bewegen als hun cis-collega's. In de lente van 2017 zagen we 12 transgender vrouwen op de catwalks. Die liepen allemaal in New York. Merken als Helmut Lang, Sisley en Philipp Plein helpen vooral met de zichtbaarheid van de transgender modellen. Maar zoals dat meestal het geval is, waren transgendermodellen de minst vertegenwoordigde groep dit seizoen. Slechts 6 van de 457 modellen in printadvertenties - of 1,3% - was transgender. Dat cijfer, hoewel laag, is een nieuw record voor de zichtbaarheid van transgenders in advertenties. In een Amerikaans politiek klimaat dat steeds meer schroeft aan de rechten van transgenders mag zo'n signaal niet onderschat worden.TOPMODELLENOntwerpers zijn niet de enige die de mode-industrie in een meer inclusieve richting duwen; het zijn ook de modellen. Body positivity-supporter Ashley Graham en transgenderactiviste Hari Nef zijn bijvoorbeeld een inspiratie voor ontelbare vrouwen die onzichtbaar voelen. Het seizoen van de Herfst 2017 was echter volgeboekt met voorspelbare, status-quo-versterkende topmodellen. Van de 13 meest geboekte modellen voor het seizoen Fall 2017, was iedereen behalve Gurls Talk-oprichter Adwoa Aboah wit. Het Nederlandse model Kiki Willems en het Kroatische model Faretta boekten 8 advertentiecampagnes. De Hadid-zusjes, Taylor Hill, Sasha Pivovarova en Aboah hebben elk 5 campagnes binnengehaald. Anna Ewers, Cara Taylor, Charlee Fraser, Freja Beha Erichsen, Maria Carla Boscono en Natalie Westling hadden elk 4 campagnes.