Raf Simons over ritme in de mode: ‘Ik ben niet iemand die dingen graag snel doet’

Belgian designer Raf Simons appears at the end of his Haute Couture Fall Winter 2015/2016 fashion show for French fashion house Christian Dior in Paris, France, July 6, 2015. REUTERS/Stephane Mahe - RTX1J9I5 © REUTERS

Het vertrek van Raf Simons bij Dior leek een donderslag bij heldere hemel. Maar wie de ontwerper kent, weet dat hij al langer moeite had met het moordende tempo van de mode-industrie. Business of Fashion publiceert fragmenten uit een interview met de Belgische ontwerper waaruit duidelijk blijkt dat hij emotioneel leed onder het ritme.

Twee dagen na de show van de voorjaarscollectie 2016 van Dior zat Raf Simons samen met modejournaliste Cathy Horyn. Zij sprak verschillende keren met Simons voor een stuk dat zou verschijnen in het tweejaarlijkse magazine System. De website Business of Fashion publiceert exclusief enkele fragmenten uit het interview.

Ready, set, go

‘Weet je, we maakten deze collectie in slechts drie weken’, vertelt Simons aan Horyn over zijn SS16 lijn. Niet om zijn collectie, die goed onthaald werd, te verdedigen, maar om aan te tonen hoe snel het allemaal moet gaan. ‘Eigenlijk wordt alles in drie weken gedaan, maximum vijf. Voor mijn eerste show voor Dior in 2012 had ik acht weken en daar maakte ik me toen al zorgen over. Nu heb ik nooit meer zoveel tijd om me voor te bereiden.’

Er is geen incubatietijd meer voor ideeƫn, en dat is net zo belangrijk.

De enige reden dat Simon erin slaagde om zijn collecties op tijd af te leveren, was zijn idee om met twee ontwerpteams te werken. Zij waren zo goed afgestemd op elkaar en op Raf Simons, dat de collecties altijd klaar waren voor de show. Toch is deze manier van werken niet ideaal. Zo kon hij bijvoorbeeld nooit brainstormen met zijn rechterhand Pieter Mulier.

‘Er is geen incubatietijd meer voor ideeĆ«n, en dat is net zo belangrijk’, klinkt het bij Simons. ‘Wanneer je een idee hebt, moet je het een week kunnen laten rusten en het later nog eens bekijken.’

Emotionele druk

Horyn vraagt hem of zijn systeem met twee teams de oplossing bood. ‘Technisch gezien wel, maar emotioneel werkt het niet voor mij. Ik ben niet het soort persoon dat graag snel werkt. Als ik meer tijd had, zou ik vaker dingen afwijzen en nieuwe zaken op tafel leggen. Niet dat dat sowieso beter is. Soms werk je zo lang aan iets dat het levenloos wordt.’

Emotioneel werkt dit ritme niet voor mij.

Maar voor te veel tijd hebben om iets te creĆ«ren moest Simons geen schrik hebben. Zijn ganse week werd minutieus volgens schema gepland. ‘Alles wordt getimed. De hele week lang. Wanneer een vergadering eens uitloopt, is heel de dag om zeep. Je stopt daarom niet om 8 u, maar blijft doorwerken tot 12 u ’s nachts.’

Er is nooit genoeg tijd en dat resulteert in spanningen.

PrivƩ versus professioneel

Er zijn talloze manieren om te onthaasten, maar als de deadlines steeds dichterbij komen, is er gewoon geen tijd voor. ‘Er is nooit genoeg tijd en dat resulteert in spanningen. Ik weet hoe ik dit kan oplossen in mijn privĆ©leven: we trekken drie uur lang de natuur in, hemels. Of we gaan naar een bakkerij, kopen een zak lekkernijen en gaan in het gras liggen mijmeren. Maar hoe doe je dat in een professionele context? Een huis kopen en starten met pottenbakken?’

Lichtte Simons daar een tipje van de sluier? Kunnen we ons binnenkort verwachten aan authentieke keramiek by Raf Simons? We wachten vol ongeduld op de nieuwe stap in de carriĆØre van de Belgische ontwerper. Maar onze boodschap aan Raf Simons momenteel luidt vooral: Festina lente, haast je langzaam.

(LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content