Ze vernoemde zichzelf naar het tragische personage uit de gelijknamige roman van Leo Tolstoy en geeft zo al meteen haar romantische en poëtische inborst bloot.
...

Ze vernoemde zichzelf naar het tragische personage uit de gelijknamige roman van Leo Tolstoy en geeft zo al meteen haar romantische en poëtische inborst bloot. Toch is deze 22-jarige nimf ook een gehaaide zakenvrouw, die eigen collecties toont in de grote modesteden en belangrijke modeboetieks overtuigt om haar kleding te verkopen. Anna K heeft haar zaakjes goed voor elkaar. Anna Kolomoets stapte de modewereld binnen als model, maar verloor al snel de interesse om daar haar carrière van te maken. Door met modeontwerpers samen te werken besefte Anna dat haar toekomst lag in de zakelijke en creatieve kant van de mode. Haar kortstondige carrière als model leverde haar wel de naam voor haar label op. Kortweg 'K' - de favoriete letter van sms'ende ouders - bleef beter hangen dan voluit Kolomoets en zo evolueerde Anna K van catchy roepnaam naar de titel van een eigen bedrijf. Toch heeft de jonge ontwerper haar modellenbestaan nog niet volledig vaarwel gezwaaid. Anna K loopt steevast mee in haar eigen shows, meestal als laatste in de rij. 'Een idee waar je in gelooft, moet je van begin tot einde uitvoeren', klinkt het. Een weg naar de top plaveien doet natuurlijk niemand alleen. Zo is de vriendschap met stadsgenote Daria Shapavalova goud waard. De modejournaliste, streetstylester en organisatrice van de Kiev Fashion Days gelooft zo sterk in Anna K dat ze heel wat deuren opent voor de jonge ontwerpster. Een van de grootste overwinningen van Daria is de aandacht wekken van Kris Jenner. Wie een Kardashian/Jenner voor haar kar kan spannen, heeft het voor mekaar. En het moet gezegd; Daria en Anna stalkten de K-clan niet, maar Kris wilde gewoon weten van welke ontwerper de jurk was die Daria droeg op een fashion evenement waar ze allebei aanwezig waren. Subtiel, maar efficiënt. Een studie aan de 'Kyiv National University of Technology and Design' vormde Anna als ontwerpster, maar meer nog dan ontwerpster, noemt ze zichzelf een zakenvrouw. Anna K voelt perfect aan welke stuks zullen scoren bij pers, buyers en IT-girls. Ze blaakt van het zelfvertrouwen en houdt de vinger maniakaal aan de pols van millennials rondom haar. De ontwerpster werd geboren in 1995 en kreeg het internet dus met de paplepel ingegoten. Instagram en Facebook zijn voor haar een tweede natuur. Ze gebruikt sociale media dan ook om op een organische manier een band te creëren met haar volgers en klanten. Forbes erkende haar succes met een vermelding in de beroemde '30 under 30' lijst. Ze leidt inmiddels een bedrijf van vijftig werknemers, waarnaar ze liever refereert als collega's. Haar kantoor is gestationeerd in hetzelfde gebouw als haar fabriek, wat het makkelijk maakt om de productie te overzien. Het grote merendeel van de Anna K collectie wordt in haar eigen land gemaakt, de rest in Italië. Anna laat zich inspireren door reizen, kunst, literatuur - en dan vooral romantische verhalen en sprookjes. Maar ze kijkt ook goed naar de trends op de catwalk en street style looks. De manier waarop die twee elkaar beïnvloeden, intrigeert haar en inspireert haar collecties. De vrouwen waarvoor ze ontwerpt noemt ze een kruising tussen Alice in Wonderland, Kate Moss en Pippi Langkous. Kortom: eigenzinnige millennials die van meisjesachtige outfits houden. Zoals al eerder vermeld, weet Anna heel goed wat zal aanslaan. Dat ze de modepers op de voet volgt, zal dan ook niet verbazen. In 2014 maakte ze zelfs een collectie die een letterlijk antwoord bood op het artikel 'The circus of Fashion', waarin Suzy Menkes zich luidop afvroeg of al die schreeuwerige bloggers de modeweken niet aan het verzieken waren. Met T-shirts met slogans zoals 'Uncross your legs', 'Fashion Circus', 'I am not a blogger', 'I don't give interviews', 'Fashion is my passion', 'Backstage pass', 'I am on the list' en 'Front row only' knipoogde ze naar de thematiek die Menkes aanreikte. Het medium van het witte T-shirt is er een dat een apart plaatsje in haar hart én op haar website heeft gekregen. Het is een handige manier om haar collectie aan te vullen op thematisch vlak. Zo kan ook iedereen zich een Anna K aanschaffen. Met het oog op de wereld van vandaag stapt Anna in 2018 over van circusfiguren naar computernerds, meer bepaald naar de blockchainenthousiastelingen. Ze toont dat ze echt een jonge vrouw van haar tijd is door in te spelen op deze nieuwe technologie. Het principe achter blockchain is een reusachtige, open boekhouding, die we vooral kennen van de cryptomunteenheid bitcoin. Dat concept mixte ze met Crypto Juliet, een verwijzing naar de verborgen liefde tussen de tragische minnaars van het iconische werk van Shakespeare. Ook hier hoort een T-shirtlijn - en als extraatje tevens een denimlijn - met prikkelende citaten bij: 'Love is crypto', 'Fashion Coin for Fashion Icon', 'Cryptogram' en 'Decentralized Girl' moeten de nieuwsgierigheid aanwakkeren van modefans. De collectie 'Decentralized Girl' is een echte ode aan cryptocurrency. Niet alleen laat de ontwerpster zich voor de collectie inspireren door de blockchain en cryptomunten, de ontwerpster wil de technologie ook echt toepassen. Samen met Eddie Mullon van Launchmetrics hoopt ze Fashion Coin, een cryptomunt specifiek voor de mode, te lanceren. De munt moet een peer-to-peer basis vormen voor een directe, gedecentraliseerde relatie tussen ontwerpers en consumenten en tussenpersonen en instanties uitschakelen. 'Ik ben er zeker van dat er binnenkort geen mensen meer zullen zijn voor wie het onderwerp van nieuwe technologie vreemd en onherkenbaar is', lichtte ze na haar show toe. Moeilijk uit te maken of ze doelt op een eigenhandige massamoord van technoobs of een ongebreideld geloof in de technologische toekomst. We zullen voor onze nachtrust maar van de laatste optie uitgaan.