Parijs bant seksistische en discriminerende advertenties

Tijdens de afgelopen Fashion Week in Parijs oogstte een campagne van Yves Saint Laurent nog erg veel kritiek. © REUTERS

“Parijs neemt alle mogelijke maatregelen om de verspreiding en promotie te bannen van beelden die vernederend kunnen zijn voor bepaalde burgers.” Zo kondigde de Parijse burgemeester Anne Hidalgo aan dat in haar stad geen seksistische of discriminerende advertenties meer zullen hangen.

Vanaf dit najaar zullen de affiches van het advertentiedistributiebedrijf JCDecaux in Parijs aan enkele voorwaarden moeten voldoen. Zo mogen er vanaf dan geen advertenties meer verspreid in de lichtstad worden die blijk geven van seksistische stereotypen, homofobie, etnische of religieuze discriminatie of die mensen op een andere manier als minderwaardig afbeelden.

“Advertenties waarin mensen vernederd worden, hebben een grote impact op vrouwen, vooral op de jongste onder hen,” motiveert Hidalgo de beslissing. “Ze onderhouden het ordinair seksisme en banaliseren een vorm van geweld. In afwachting van een wet die nationaal zal gelden, maakt Parijs nu de keuze om dit soort campagnes definitief te bannen.” Londen en Genève gingen Parijs al voor met een dergelijke maatregel.

Parijs bant seksistische en discriminerende advertenties
© REUTERS

Tijdens de afgelopen Fashion Week in Parijs oogstte een campagne van Yves Saint Laurent nog erg veel kritiek. De meer dan 200 klachten die binnen kwamen bij de Franse reclamewaakhond overtuigden het merk om haar campagne stop te zetten. (EK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content