De pandemie zorgde ervoor dat veel merken geplaatste bestellingen annuleerden, bestellingen die ze vaak nog niet betaald hadden. Daardoor loopt de textielindustrie miljarden euro's mis. In totaal annuleerden kledingmerken al voor veertig miljard euro bestellingen. Dat voelen vooral de kledingarbeiders op het einde van de keten. Zij worden soms niet eens doorbetaald of erger, onwettig ontslagen zonder dat er een ontslagvergoeding betaald wordt. Één op de tien kledingsarbeiders verloor zijn of haar job al. Dat is immens moeilijk voor hen, ze hebben hun, meestal karige, inkomen immers nodig om te overleven.

Volgens de Schone Kleren Campagne liepen arbeiders al tussen de 2,7 en de 4,9 miljard euro mis tijdens de eerste drie maanden van de pandemie alleen al. 77 procent geeft aan dat zij of hun familieleden honger heeft geleden en 80 procent eet minder of slaat maaltijden over zodat ze hun kinderen kunnen voeden, dat blijkt uit een recent onderzoek van de internationale arbeidsorganisatie Worker Rights Consortium.

Enric Català
© Enric Català

Wie wel weer aan de slag kon na een tijdelijke sluiting deed dat volledig op eigen risico, want er werden vaak geen maatregelen genomen om de gezondheid van de arbeiders te garanderen. Uit cijfers van de Nederlandse ngo Arisa werd in landen zoals India zelfs de arbeidswetgeving versoepeld om opnieuw werk aan te trekken. Daardoor kloppen arbeiders langere dagen voor lagere lonen.

Het internationale netwerk Clean Clothes Campaign brengt als sinds het begin van de pandemie verslag uit over de wantoestanden en schending van de rechten van werknemers in de wereldwijde kledingindustrie. Met het 'Pay Your Workers'-initiatief trekken ze opnieuw aan de alarmbel waarbij ze eerlijke lonen eisen voor de arbeiders. De tweehonderd deelnemende organisaties waaronder lidorganisaties van de Schone Kleren Campagne en achACT, roepen modebedrijven op om de correcte betaling van hun werknemers tijdens de coronacrisis prioriteit te geven.

Slechts tien cent per T-shirt

De organisaties vragen ook steun te bieden wanneer de fabriek waar ze werken failliet zou gaan. Doelwitten van de campagne zijn grote kledingketens en-merken zoals onder andere Nike, Next en Amazon die zich snel door de pandemie konden worstelen en in 2020 alweer winst boekten. Bij Amazon ging het zelfs om een winstgroei van 200 procent. Het zijn die bedrijven die 'Pay Your Workers' wil aansporen om hun kledingarbeiders letterlijk loon naar werken te bieden én hen beter te behandelen.

Het kost kledingmerken maar tien cent per T-shirt om ervoor te zorgen dat kledingarbeidsters de pandemie in ieder geval kunnen overleven, en om hen te beschermen tegen werkloosheid in de toekomst. Dit is het minimum dat merken moeten doen. Een leefbaar loon moet de norm worden in de kledingsector, stelt Sanna Abdessalem van achACT. Pandemie of niet.

De pandemie zorgde ervoor dat veel merken geplaatste bestellingen annuleerden, bestellingen die ze vaak nog niet betaald hadden. Daardoor loopt de textielindustrie miljarden euro's mis. In totaal annuleerden kledingmerken al voor veertig miljard euro bestellingen. Dat voelen vooral de kledingarbeiders op het einde van de keten. Zij worden soms niet eens doorbetaald of erger, onwettig ontslagen zonder dat er een ontslagvergoeding betaald wordt. Één op de tien kledingsarbeiders verloor zijn of haar job al. Dat is immens moeilijk voor hen, ze hebben hun, meestal karige, inkomen immers nodig om te overleven.Volgens de Schone Kleren Campagne liepen arbeiders al tussen de 2,7 en de 4,9 miljard euro mis tijdens de eerste drie maanden van de pandemie alleen al. 77 procent geeft aan dat zij of hun familieleden honger heeft geleden en 80 procent eet minder of slaat maaltijden over zodat ze hun kinderen kunnen voeden, dat blijkt uit een recent onderzoek van de internationale arbeidsorganisatie Worker Rights Consortium.Wie wel weer aan de slag kon na een tijdelijke sluiting deed dat volledig op eigen risico, want er werden vaak geen maatregelen genomen om de gezondheid van de arbeiders te garanderen. Uit cijfers van de Nederlandse ngo Arisa werd in landen zoals India zelfs de arbeidswetgeving versoepeld om opnieuw werk aan te trekken. Daardoor kloppen arbeiders langere dagen voor lagere lonen. Het internationale netwerk Clean Clothes Campaign brengt als sinds het begin van de pandemie verslag uit over de wantoestanden en schending van de rechten van werknemers in de wereldwijde kledingindustrie. Met het 'Pay Your Workers'-initiatief trekken ze opnieuw aan de alarmbel waarbij ze eerlijke lonen eisen voor de arbeiders. De tweehonderd deelnemende organisaties waaronder lidorganisaties van de Schone Kleren Campagne en achACT, roepen modebedrijven op om de correcte betaling van hun werknemers tijdens de coronacrisis prioriteit te geven.De organisaties vragen ook steun te bieden wanneer de fabriek waar ze werken failliet zou gaan. Doelwitten van de campagne zijn grote kledingketens en-merken zoals onder andere Nike, Next en Amazon die zich snel door de pandemie konden worstelen en in 2020 alweer winst boekten. Bij Amazon ging het zelfs om een winstgroei van 200 procent. Het zijn die bedrijven die 'Pay Your Workers' wil aansporen om hun kledingarbeiders letterlijk loon naar werken te bieden én hen beter te behandelen. Het kost kledingmerken maar tien cent per T-shirt om ervoor te zorgen dat kledingarbeidsters de pandemie in ieder geval kunnen overleven, en om hen te beschermen tegen werkloosheid in de toekomst. Dit is het minimum dat merken moeten doen. Een leefbaar loon moet de norm worden in de kledingsector, stelt Sanna Abdessalem van achACT. Pandemie of niet.