De volgende weken krijgen we op talloze modeshows weer nieuwe collecties te zien. Dat zijn niet de collecties voor de aankomende zomer, maar wel die voor de volgende winter. Raar? Dat vindt modehuis Burberry ook. Dus heeft het label besloten de volgende wintercollectie nu pas in september voor te stellen.

"Je creëert buzz rond iets, om dan de deur te sluiten en te zeggen: vergeet het nu allemaal maar even, want het ligt pas over vijf of zes maanden in de winkel," zo verklaarde creatief directeur Christopher Bailey vorige week de plannen van Burberry.

Niet alleen

Ook Tom Ford stelt de onthulling van de nieuwe wintercollectie uit tot volgend najaar: "De kalender waar we mee werken, is niet meer van deze eeuw. Als we het toonmoment pas houden op het moment dat de kleren ook in de winkels komt te hangen, kunnen we het enthousiasme voor een collectie beter omzetten in verkoopscijfers."

Door het trager ritme worden tussentijdse collecties overbodig en zullen de ontwerpers dus meer tijd hebben om hun creativiteit de vrije loop te laten. Bovendien zullen goedkope ketens als H&M en Zara de trends niet meer kunnen afkijken van de catwalk, waardoor echte modeliefhebbers nu maar voor the real thing moeten kiezen.

Drie hoeraatjes voor de modesector dus, al is jouw portefeuille misschien wat minder enthousiast.

(EK)

De volgende weken krijgen we op talloze modeshows weer nieuwe collecties te zien. Dat zijn niet de collecties voor de aankomende zomer, maar wel die voor de volgende winter. Raar? Dat vindt modehuis Burberry ook. Dus heeft het label besloten de volgende wintercollectie nu pas in september voor te stellen."Je creëert buzz rond iets, om dan de deur te sluiten en te zeggen: vergeet het nu allemaal maar even, want het ligt pas over vijf of zes maanden in de winkel," zo verklaarde creatief directeur Christopher Bailey vorige week de plannen van Burberry.Ook Tom Ford stelt de onthulling van de nieuwe wintercollectie uit tot volgend najaar: "De kalender waar we mee werken, is niet meer van deze eeuw. Als we het toonmoment pas houden op het moment dat de kleren ook in de winkels komt te hangen, kunnen we het enthousiasme voor een collectie beter omzetten in verkoopscijfers."Door het trager ritme worden tussentijdse collecties overbodig en zullen de ontwerpers dus meer tijd hebben om hun creativiteit de vrije loop te laten. Bovendien zullen goedkope ketens als H&M en Zara de trends niet meer kunnen afkijken van de catwalk, waardoor echte modeliefhebbers nu maar voor the real thing moeten kiezen. Drie hoeraatjes voor de modesector dus, al is jouw portefeuille misschien wat minder enthousiast. (EK)