Doublet bestaat sinds 2012, daarvoor werkte Ino als accessoireontwerper bij Mihara Yasuhiro. Zijn label is nog relatief klein, met 25 verkooppunten, waaronder kleppers als Dover Street Market en 10 Corso Como. Ino heeft humor, maar ook technische bravoure: meteen de twee belangrijkste elementen in zijn creaties. We spraken de ontwerper in januari, enkele dagen voor ...

Doublet bestaat sinds 2012, daarvoor werkte Ino als accessoireontwerper bij Mihara Yasuhiro. Zijn label is nog relatief klein, met 25 verkooppunten, waaronder kleppers als Dover Street Market en 10 Corso Como. Ino heeft humor, maar ook technische bravoure: meteen de twee belangrijkste elementen in zijn creaties. We spraken de ontwerper in januari, enkele dagen voor zijn nominatie. 'Het concept van het merk is strangest comfort. Mijn ontwerpen zijn gebaseerd op kleren die je elke dag draagt, maar met een twist. We zijn nu twaalf seizoenen bezig. We zijn een mannenlabel, maar in de praktijk dragen ook veel jonge vrouwen mijn kleren.' 'Een jaar of twee geleden zag Sarah van de Parijse winkel Colette onze skateboardtas ( een reusachtige tas in de vorm van een skateboard, red.) op de Instagrampagina van de Japanse journalist Yu Masui. Sarah nam contact met ons op en plaatste de tas tijdens de modeweek in de etalage. Daardoor kregen we voor het eerst aandacht buiten Japan.' 'Het doel van de meeste ontwerpers is een catwalkshow, maar mijn doel is het niet. Ik wil ook niet noodzakelijk beroemd worden. Ik blijf liever underground. Ik wil mijn zin blijven doen, en mijn eigen ritme volgen.' 'Het thema van de zomercollectie is Undeadstock. (glunderend) Deadstock, dat zijn kleren die jarenlang in een depot zijn blijven liggen. Dan krijg je bijvoorbeeld hemden waar de plastic verpakking aan is blijven plakken. Voor de komende wintercollectie heb ik onder meer naar TheMatrix gekeken. De personages in die film over hightech gebruiken ouderwetse Nokia's. Ik houd ervan als de balans zoek is. Mijn mode zit vol vreemde wendingen, en dat is ook de bedoeling.' 'Ik ben geboren in Japan, mijn bedrijf is gevestigd in Japan. Maar ik wil kleren maken die mensen overal ter wereld gelukkig maken, of laten lachen. Humor heeft geen grenzen.'