Ontwerper Masayuki Ino wint LVMH Prize: ‘Ik blijf liever underground’

© Benoit Peverelli

Doublet, het grappige Japanse label van ontwerper Masayuki Ino (38), kreeg dit jaar de LVMH Prize, goed voor 300.000 euro plus intensief mentorschap, en een kus van actrice Emma Stone bij de uitreiking.

Doublet bestaat sinds 2012, daarvoor werkte Ino als accessoireontwerper bij Mihara Yasuhiro. Zijn label is nog relatief klein, met 25 verkooppunten, waaronder kleppers als Dover Street Market en 10 Corso Como. Ino heeft humor, maar ook technische bravoure: meteen de twee belangrijkste elementen in zijn creaties. We spraken de ontwerper in januari, enkele dagen voor zijn nominatie.

M/V

‘Het concept van het merk is strangest comfort. Mijn ontwerpen zijn gebaseerd op kleren die je elke dag draagt, maar met een twist. We zijn nu twaalf seizoenen bezig. We zijn een mannenlabel, maar in de praktijk dragen ook veel jonge vrouwen mijn kleren.’

Parijs

‘Een jaar of twee geleden zag Sarah van de Parijse winkel Colette onze skateboardtas ( een reusachtige tas in de vorm van een skateboard, red.) op de Instagrampagina van de Japanse journalist Yu Masui. Sarah nam contact met ons op en plaatste de tas tijdens de modeweek in de etalage. Daardoor kregen we voor het eerst aandacht buiten Japan.’

Ontwerper Masayuki Ino wint LVMH Prize: 'Ik blijf liever underground'
© Benoit Peverelli

Underground

‘Het doel van de meeste ontwerpers is een catwalkshow, maar mijn doel is het niet. Ik wil ook niet noodzakelijk beroemd worden. Ik blijf liever underground. Ik wil mijn zin blijven doen, en mijn eigen ritme volgen.’

Geen deadstock

‘Het thema van de zomercollectie is Undeadstock. (glunderend) Deadstock, dat zijn kleren die jarenlang in een depot zijn blijven liggen. Dan krijg je bijvoorbeeld hemden waar de plastic verpakking aan is blijven plakken. Voor de komende wintercollectie heb ik onder meer naar TheMatrix gekeken. De personages in die film over hightech gebruiken ouderwetse Nokia’s. Ik houd ervan als de balans zoek is. Mijn mode zit vol vreemde wendingen, en dat is ook de bedoeling.’

Japan

‘Ik ben geboren in Japan, mijn bedrijf is gevestigd in Japan. Maar ik wil kleren maken die mensen overal ter wereld gelukkig maken, of laten lachen. Humor heeft geen grenzen.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content