Online vintageshop Biba & Harley wil af van muffe imago van tweedehands

© Biba & Harley

Valerie Koltsidas, styliste en event organiser, droomde altijd al van een eigen winkel. Als grote vintage fan “het is duurzaam, betaalbaar én vaak uniek” was de keuze voor het concept al snel gemaakt.

Dat Valerie Koltsidas kaas gegeten heeft van story telling blijkt uit de aanpak van haar webshop. Biba & Harley scrollt niet als een doordeweekse Etsy waar afdankertjes haastig over een hanger of paspop (of erger: op het bed) worden gedrapeerd: ze shoot ieder stuk op een model zodat het verhaal van de kleding meteen verteld wordt via de foto. Een radicaal andere benadering van het vintagegebeuren, dat is waar Valerie in gelooft. “In België heb je -zeker online- quasi geen kwalitatieve vintagewinkels, en de shops die er zijn, voelen ongelofelijk thrifty en onoverzichtelijk aan. Bovendien vind je er vaak dezelfde trenchcoats, trainingsbroeken en wollen truien terug. Ik wou het iets luxueuzer brengen, met eigen fotografie, en mijn assortiment heel zorgvuldig te cureren. Ik vind het fantastisch om naar de marktjes te gaan en te zoeken en met dat ene perfecte stuk thuis te komen, in plaats van een volledige kleerkast van iemand over te nemen en op hangers te proppen.”

Hoe lang heeft het geduurd om deze collectie op te bouwen?

Valerie Koltsidas: “Met mijn huidige collectie ben ik toch vier jaar bezig geweest.”

Vìèr jaar…

Koltsidas: “Don’t worry, alles staat nog lang niet online, dat wil ik mondjesmaat doen.”

Toch… als dit een gigantisch succes wordt en het verkoopt allemaal meteen uit heb je wel een probleem.

Koltsidas: (lacht) “Misschien wel ja. Maar ik ben er ook heel rustig mee begonnen. Dat idee was al heel lang aan het sudderen in mijn hoofd maar ik had nooit de durf om het te doen, maar toen ik enkele maanden geleden een aantal moeilijke beslissingen moest nemen heb ik daar ook meteen de knoop doorgehakt. Foert, dacht ik. Ik ga ervoor! En dus is die zoektocht de laatste maanden ook wel intensiever geweest dan ervoor, wanneer ik maar heel af en toe naar de marktjes ging of een stuk kocht. Nu ga ik expliciet naar plaatsen op zoek naar verborgen parels. En ik hou het niet enkel op België: Amsterdam bezoek ik maandelijks, Parijs doe ik ook,…”

Online vintageshop Biba & Harley wil af van muffe imago van tweedehands
© Biba & Harley

Bij elk item op je webshop staat ook een korte beschrijving van waar je het kledingstuk gehaald hebt.

Koltsidas: “Dat is voor mij de charme van vintage: ieder stuk heeft een verhaal, die kleding overstijgt door de tand des tijds de massaproductie en wordt een uniek stuk – soms zelfs met scheuren of plekjes, en dan wil je toch weten waar dat kledingstuk allemaal al geweest is. Telkens wanneer ik vintage kleding koop zorg ik ervoor dat ik het verhaal ontfutsel – ik koop dan ook liefst van mensen zelf, omdat zij de geschiedenis van een item kennen.”

Dat verhaal mis je natuurlijk wel wanneer je bij een grote tweedehandsshop even een Levi’s jasje gaat halen.

Koltsidas: “Precies. Er is een denim skirt in mijn collectie waarvan ik echt niet snapte dat de vrouw die hem mij verkocht heeft hem kwijt wilde. Ik vroeg haar dus waarom die rok in haar rek hing, en ze zei me dat ze die rok heel vaak heeft gedragen als jong meisje, maar dat ze zich er nu niet meer zo comfortabel in voelde. Net omdat ze dat kledingstuk zo vaak heeft gedragen en er zoveel verhalen in de stof verweven zitten kon ze hem ook niet ‘gewoon’ weg doen. Ze wilde echt dat iemand het verhaal van de rok zou verderzetten. Dat heb ik met alle stuks in mijn webshop.”

Online vintageshop Biba & Harley wil af van muffe imago van tweedehands
© Biba & Harley

Wat zijn momenteel je drie favoriete items die al online staan?

Koltsidas: “De lange jeansrok met knoopjes -Gia heet-ie, want ik vind dat kledingstukken met een historie ook wel hun eigen naam verdienen- ik heb héél lang getwijfeld om die niet voor mezelt te houden. Daarnaast ook een denim jasje van Lee – dat ziet er echt nog fantastisch uit, en een trui uit de jaren negentig van Adidas die ik gekocht heb in Berlijn. Er staat een Duitse slogan en een Chiquita-logo op – ik moet daar altijd mee lachen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content