Het modezoekplatform Lyst gaat ieder kwartaal op zoek naar de best verkochte, populairste modemerken wereldwijd. Daarvoor analyseren Lyst-onderzoekers het online koopgedrag van meer dan negen miljoen shoppers. Er wordt niet alleen gekeken naar wat ze kopen, maar ook naar welke merken ze zoeken op 12.000 webshops. Data van Lyst en Google wordt gecombineerd met verkoopstatistieken en de populariteit van bepaalde merken of producten op sociale media.

In de laatste editie van de Lyst Index blijven Off-White, Balenciaga en Gucci de drie populairste merken. Vetements daalde vijf plaatsen op de lijst. Het nieuws dat oprichter Demna Gvasalia vertrekt bij het merk kan daar wel eens iets mee te maken hebben. Twee nieuwkomers in de ranking zijn Canada Goose en Dr. Martens.

Transitieperiode

De onderzoekers van Lyst geven aan dat ze een verschuiving zien naar meer duurzaamheid en een minder grote focus op streetwear. Dit lijkt misschien een gekke conclusie met Off-White op nummer één, maar Virgil Abloh voorspelde zelf ook het einde van de streetweartrend in een interview met Dazed: 'Hoeveel T-shirts, hoodies en sneakers kan iemand bezitten?'

Wat duurzaamheid betreft zien we niet meteen merken die bekend staan om een honderd procent duurzame aanpak opduiken in de lijst, maar Lyst doelt eerder op de manier waarop consumenten mode-items kopen. Er werden meer seizoensloze en tijdloze stuks gekocht, buiten de soldenperiode. Volgens Lyst toont dit aan dat we afstappen van een 'kopen, kopen, kopen'-mentaliteit en meer bedachtzaam omgaan met onze aankopen.

Top 20 'Hottest Brands'

  1. Off-white
  2. Gucci
  3. Balenciaga
  4. Moncler
  5. Versace
  6. Fendi
  7. Prada
  8. Valentino
  9. Saint Laurent
  10. Burberry
  11. Stone Island
  12. Nike
  13. Givenchy
  14. Bottega Veneta
  15. Vetements
  16. Yeezy
  17. Acne Studios
  18. Canada Goose
  19. Dr Martens
  20. Loewe
Het modezoekplatform Lyst gaat ieder kwartaal op zoek naar de best verkochte, populairste modemerken wereldwijd. Daarvoor analyseren Lyst-onderzoekers het online koopgedrag van meer dan negen miljoen shoppers. Er wordt niet alleen gekeken naar wat ze kopen, maar ook naar welke merken ze zoeken op 12.000 webshops. Data van Lyst en Google wordt gecombineerd met verkoopstatistieken en de populariteit van bepaalde merken of producten op sociale media. In de laatste editie van de Lyst Index blijven Off-White, Balenciaga en Gucci de drie populairste merken. Vetements daalde vijf plaatsen op de lijst. Het nieuws dat oprichter Demna Gvasalia vertrekt bij het merk kan daar wel eens iets mee te maken hebben. Twee nieuwkomers in de ranking zijn Canada Goose en Dr. Martens. De onderzoekers van Lyst geven aan dat ze een verschuiving zien naar meer duurzaamheid en een minder grote focus op streetwear. Dit lijkt misschien een gekke conclusie met Off-White op nummer één, maar Virgil Abloh voorspelde zelf ook het einde van de streetweartrend in een interview met Dazed: 'Hoeveel T-shirts, hoodies en sneakers kan iemand bezitten?' Wat duurzaamheid betreft zien we niet meteen merken die bekend staan om een honderd procent duurzame aanpak opduiken in de lijst, maar Lyst doelt eerder op de manier waarop consumenten mode-items kopen. Er werden meer seizoensloze en tijdloze stuks gekocht, buiten de soldenperiode. Volgens Lyst toont dit aan dat we afstappen van een 'kopen, kopen, kopen'-mentaliteit en meer bedachtzaam omgaan met onze aankopen.