Nudie Jeans lanceert organische collectie

© Nudie Jeans

Het Zweedse merk komt met een jeanscollectie volledig uit organisch katoen.

Het Zweedse kledingmerk Nudie Jeans brengt deze herfst een jeanscollectie op de markt die voor de volle 100 procent uit organisch katoen gemaakt is. Dat net wanneer India, wereldwijd de grootste producent van het milieuvriendelijke materiaal, zich geconfronteerd ziet met een productiedaling van 47 procent.

De daling in de productie van organisch katoen hield het Zweedse kledingmerk echter niet tegen om een volledig organische jeanscollectie op de markt te brengen. Zes jaar geleden ging Nudie Jeans de uitdaging aan om zoveel mogelijk organisch katoen in haar collecties te verwerken. Tot nu toe bereikten ze het maximumniveau van 60 procent. Met de herfstcollectie haalt het merk dus eindelijk haar streefdoel.

Voor een milieuvriendelijke Nudie jeans tel je niet eens meer geld neer. De Zweedse jeansproducent slaagde erin de oorspronkelijke prijs van 138 euro te behouden. “Het prijsverschil tussen organisch en niet-organisch katoen is niet zo groot als sommige mensen denken”, vertelt Palle Stenberg, de CEO van Nudie Jeans, aan Women’s Wear Daily. “We betalen er slechts 10 tot 15 procent meer voor. Toegegeven, de winstmarges zijn kleiner, maar de prijzen blijven dezelfde.”

Klanten willen niet extra betalen voor een duurzame jeans

Gebruik maken van organisch katoen is volgens Palle Stenberg trouwens niet voldoende om te spreken van een duurzame collectie. “We gebruiken ook niet-toxische kleurstoffen, produceren etiketten op basis van 100 procent organisch papier en gebruiken zelfs nagels en ritsen van ruw niet-gegalvaniseerd koper”, beweert de hoofddirecteur.

Klanten willen echter niet enkel een duurzame jeans, maar vooral een mooie en kwalitatieve jeans. En daar zijn ze zich bij Nudie Jeans volledig van bewust. “Dat onze jeansbroeken organisch zijn, zou voor de klant enkel een bonus mogen betekenen. De jeansbroeken moeten in de eerste plaats een goede kwaliteit en pasvorm hebben”, vertelt de CEO aan Women’s Wear Daily. “De markten zijn er nog niet klaar voor om een toeslag te betalen voor duurzame producten. Daarom moeten deze milieuvriendelijke items de modetrends volgen en tegen juiste prijs-kwaliteitverhouding verkocht worden.” (JK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content