Wordt globalisering de redding voor de Italiaanse mode-industrie?

A model presents a creation from the Dolce & Gabbana Autumn/Winter 2015/16 collection during Milan Fashion Week March 1, 2015. REUTERS/Alessandro Bianchi (ITALY - Tags: FASHION) - RTR4RMSN © REUTERS

Efficiëntie en innovatie zijn niet bepaald termen die u zou associëren met Italiaans beleid, maar als het van eerste minister Matteo Renzi afhangt zijn dat exact de keywords die de Italiaanse modesector vandaag in haar toekomststrategie moet etsen.

Renzi was aanwezig bij de powerlunch die de Italiaanse Camera della Moda organiseerde om de start van de Milanese modeweek te vieren en de dynamische leider kon het niet laten om daar meteen voor controverse te zorgen. Nog geen week nadat diezelfde Camera della Moda het internationale voorstel om modekalenders te synchroniseren met seizoenen afwees, riep Renzi op voor vernieuwing. “Italië is jarenlang doodsbang geweest voor globalisering. De afgelopen twintig jaar werd ons verteld dat globalisering de vijand is, een dreiging, een hindernis. Jullie met jullie bedrijven”, adresseerde hij de zaal, “met jullie ervaring, jullie zijn ondertussen overtuigd van het tegenovergestelde: globalisering is het grootste potentieel van Italië”.

See now Buy now

De premier leek bijzonder op zijn gemak in een ruimte vol klinkende namen als Franca Sozzani, Giorgio Armani, Alberta Ferretti, Ermenegildo Zegna en Brunello Cucinelli, schrijft Imran Ahmed voor Business of Fashion. Ahmed vermoed dat dit te maken heeft met Renzi’s verleden als burgemeester van Firenze, waar de allereerste Italiaanse shows georganiseerd werden in de Sala Bianca van Palazzo Piti. Zijn woorden raakten in ieder geval een gevoelige snaar, want hoewel enkele grote Italiaanse modehuizen het been stijf houden en niet aan de traditionele kalender willen raken, riepen mensen als Donatella Versace en Renzo Rosso al vaker op om de sector en het systeem van de modeweken grondig te herzien.

Steeds meer labels omhelzen het see now, buy now– principe, niet alleen omdat aankopers en consumenten in deze digitale wereld geen zin meer hebben om maanden te wachten om iets wat ze vandaag op de runways gezien hebben, maar ook om fast fashion retailers die kopieën van de kleding in een oogwenk en voor een prikje op de markt durven gooien te slim af te zijn. Camera-baas Carlo Capasa vindt echter dat modemerken die hun collecties gelijktijdig met hun runwayshows in de etalages hangen net aan fast fashion doen.

“Het publiek heeft tijd nodig om de collecties te snappen”

“(Italiaanse) mode moet verlangen oproepen, fast fashion creëert een behoefte”, aldus Capasa. “Het kost niet alleen tijd en onderzoek om ontwikkelingen in een modelandschap in een collectie te vertalen, maar het publiek heeft ook tijd en onderzoek nodig om die collecties te kunnen snappen. Die incubatieperiode tussen de presentatie van de nieuwe collecties en het moment dat ze effectief in de winkelrekken hangen is dus van groot belang”, zei hij tijdens een persconferentie vorige week.

Matteo Renzi is het daar duidelijk niet mee eens en hamert dat een Italiaanse industrie zo belangrijk als de mode mee moet met haar tijd en met wat grote merken in Groot-Brittannië en Amerika al langer uitproberen. “Ik heb respect voor onze imposant en relevante erfgoed”, aldus Renzi, “maar wat we vandaag moeten doen is de waarden die in deze heritage verscholen liggen vertalen naar de toekomst. Mode draait om innovatie, om verandering. Viva Milano! Viva Fashion! Viva Italy“, besloot de eerste minister zijn toespraak. Een dag later maakte Prada bekend dat twee van de handtassen die ze die avond zouden showen meteen beschikbaar zijn voor de consument. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content