Wetenschappers vinden formule uit die bepaalt of je een topmodel wordt

Topmodel Kendall Jenner tijdens de Diane von Furstenberg Fall/Winter 2015 collectie. © REUTERS

Wie wordt het volgende supermodel? Onderzoekers aan de Indiana University School of Informatics and Computing bedachten een formule die met tachtig procent zekerheid de modellen van het volgende seizoen kan voorspellen.

Nu de modeweken eraan komen, kunnen we beginnen raden welke modellen de catwalk zullen overheersen. Wie wat meer zekerheid wil, berekent de kansen van verschillende modellen aan de hand van een nieuwe formule die rekening houdt met Instagramposts en uiterlijke kenmerken.

In het najaar van 2014 verzamelde het onderzoeksteam data om hun studie op te baseren. Ze telden het aantal Instagramposts van topmodellen en visten uit hoeveel likes en comments ze kregen. Voorts noteerden ze hoe vaak een model op de catwalk verscheen, bij welk agentschap ze is aangesloten en hoe ze eruitziet. Die data werden in algoritmes verwerkt, waaruit vervolgens de voorspelling of een model al dan niet veel catwalkshows zou mogen lopen uit voortkwam.

Om beter te kunnen achterhalen welke modellen zouden stijgen in populariteit, pikten de onderzoekers er vijftien nieuwe gezichten uit. Acht van deze modellen maakten volgens de berekening kans op meer catwalkshows tijdens het volgende seizoen. Zes van de acht kregen inderdaad meer jobs. Bij de zeven die werden gecategoriseerd als minder succesvol, waren er ook zes juist ingedeeld.

Een van de onderzochte modellen

??? best portrait by #bryanwhitely

Een foto die is geplaatst door sasha antonowskaia (@antonowska) op

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Belang van modellenbureaus

De analyse suggereert dat Instagram een belangrijke tool is om door bekende modellenagentschappen aangeworven te worden en succes te boeken op de catwalk. Likes, comments en de frequentie van posts worden geassocieerd met succes op de catwalk. Bij de modellen die al naam hebben gemaakt ondervonden de onderzoekers dat zij die meer dan gemiddeld Instagramposts plaatsen, vijftien procent meer kans hebben op een plekje op de catwalk. Vreemd genoeg konden meer likes hun kansen met tien procent verminderen.

Naast Instagram, is het modellenbureau de belangrijkste factor. Hoe bekender het modellenbureau, hoe meer succes een model heeft op de catwalk. Wat de onderzoekers niet incalculeerden, is dat sommige modellen er net voor kiezen om minder shows te lopen. Zij verbinden zich aan bepaalde, grote merken en krijgen zo genoeg naamsbekendheid om te stijgen in de populariteitsranking.

Schoonheidsideaal

Wat de studie ook bewees, is dat het klassieke schoonheidsideaal van modellen belangrijk blijft bestaan. Vrouwen die groter en slanker dan gemiddeld zijn, scoren beter op de catwalk. Modellen met bredere heupen en grotere voeten ondervinden dan weer nadelen. Meer diversiteit zit er dus niet aan te komen in het catwalklandschap.

‘The Kendall Jenner Effect’

De onderzoekers kozen voor ‘nieuwe gezichten’ als studiemateriaal om te vermijden dat ze te maken kregen met modellen die populair zijn omwille van een bepaalde achtergrond. Ze verwijzen hiervoor naar het Matteüseffect, waarbij zij die al veel hebben nog meer krijgen. Het postervoorbeeld voor dit soort populariteit is volgens de researchers Kendall Jenner.

(LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content