Werken bij lingeriebedrijf Van de Velde: ‘Klant is koning maar het bedrijf is koningin’
Eva-Simone Goedgebeur is Customer service medewerker bij het Belgische lingeriebedrijf Van de Velde dat de merken PrimaDonna, Marie Jo en Andres Sarda onder haar vleugels heeft. Naar aanleiding van de modebeurs Mode Werkt vertelt Eva-Simone over haar functie bij de lingerieproducent.
Wat is je achtergrond?
Ik heb een bachelor Frans-Spaans en een master in de vergelijkende moderne Letterkunde. Tijdens het schrijven van mijn thesis werkte ik in een IT bedrijf als receptioniste en helpdeskagente.
Wat was je droomjob als kind? En als pas afgestudeerde? En is die veranderd nu je werkt?
Als kind twijfelde ik constant tussen kapster en zakenvrouw, als pas afgestudeerde was mijn droomjob leerkracht en nu droom ik van mijn eigen zaak. Al ben ik er nog niet helemaal uit of dat in schoonheidsproducten, boeken of lingerie zou zijn.
Wat houdt je functie precies in?
Mijn functie is erg divers, ik beantwoord vragen van winkeliers over de collectie en lopende bestellingen. Daarnaast ondersteun ik onze vertegenwoordigers in Frankrijk en Spanje met administratieve taken: klantenfiches aanmaken, orders opvragen, annuleringen verwerken, stock controleren etc. Ik werk ook samen met een paar andere collega’s achter de schermen van onze B2B site. Daarnaast buig ik me ook geregeld over vertaalopdrachten.
We hebben Lingerie Styling in het leven geroepen omdat we er rotsvast van overtuigd zijn dat met het juiste professionele advies elke vrouw de lingerie kan vinden die haar perfect past
Dit najaar geef ik ook Lingerie Styling sessies aan onze Belgische, Nederlandse en Franse klanten. Lingerie Styling is het internationale kwaliteitslabel van Van de Velde voor speciaalzaken die de beste service bieden. We hebben dat label in het leven geroepen omdat we er rotsvast van overtuigd zijn dat met het juiste professionele advies elke vrouw de lingerie kan vinden die haar perfect past, die haar silhouet flatteert en er zo voor zorgt dat ze zich goed in haar vel voelt.
Styling is vooral een leuk verwenmoment voor vrouwen. Ik kijk ernaar uit om onze klanten daarin te begeleiden.
Wat typeert het bedrijf waarvoor je werkt? Wat is er bijzonder aan de werksfeer?
De combinatie van internationaliteit en nabijheid is typisch voor Van de Velde. Wij willen dat vrouwen zich goed in hun vel voelen en proberen voor elke vrouw een model aan te bieden dat past bij haar vormen en persoonlijkheid.
Wij willen dat vrouwen zich goed in hun vel voelen en proberen voor elke vrouw een model aan te bieden dat past bij haar vormen en persoonlijkheid.
Wat de sfeer betreft, hier in onze open space is het altijd bedrijvig maar tussendoor is er wel eens tijd om onnozel te doen of te ventileren. Tussen het halen van deadlines is het hier best gezellig.
Hoe ziet je werkdag eruit?
Mijn dagen gaan heel snel. Omdat we zoveel mogelijk beschikbaar moeten zijn, is het moeilijk om de dag precies in te delen. Geen enkele dag is hetzelfde en dat vind ik heel leuk aan mijn job, ook al zorgt dat soms voor de nodige stress.
Ik begin elke dag met het bekijken van de binnengelopen mails en de prioriteiten aan te duiden, daarna beantwoord ik wat telefoons van klanten en vertegenwoordigers en contacteer ik klanten in verband met speciale vragen (maatwerk, retourneren van een artikel). Ik maak vertalingen als er een opdracht is binnengekomen.
Welke kennis en skills heb je concreet nodig om jouw job te kunnen uitoefenen? Is een bepaalde basiskennis belangrijk?
In mijn job zijn een goede talenkennis en basiskennis van de collecties onontbeerlijk. Ik moet me vlot kunnen uitdrukken maar vooral goed kunnen luisteren. Soms is een sorry of een dankjewel meer waard dan een gratis setje.
Welke tips zou je geïnteresseerden in een gelijkaardige job meegeven?
We werken met verschillende taalteams dus talenkennis is van groot belang. Daarnaast is vooral zin om bij te leren onontbeerlijk: niet alleen over onze collecties maar ook over de machine achter die collecties.
Ik werk dagelijks met meer dan tien verschillende programma’s en een hele reeks collega’s van andere departementen om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de klant. Als creatieve geest heb je hier een voordeel, het helpen van een klant is veel meer dan alleen maar een bestelling noteren. Je moet hen bijstaan in het aanvullen van hun assortiment en alternatieven aanbieden waar nodig, niet alleen op het gebied van bh’s en slipjes maar ook bij het oplossen van problemen.
Klant is koning maar het bedrijf is koningin. Zoeken naar een oplossing die beide partijen tevreden stelt, is vaak moeilijk maar het geeft wel voldoening als je ze gevonden hebt.
Klopt het beeld van glitter & glamour met de realiteit van werken in de mode?
Twee keer per jaar, bij de lancering van het nieuwe seizoen is er een collectievoorstelling met diner voor alle vertegenwoordigers en collega’s van customer Service. Op zo’n moment zie je pas echt met wat voor een luxeproduct je elke dag werkt.
Als glitter & glamour gelijkstaat aan het bekijken en passen van de collecties klopt het beeld echter totaal niet. De goodiebags die modemagazines of televisiesterren soms krijgen, horen er jammer genoeg ook niet bij en gratis lingerie trouwens ook niet (sorry als ik dromen breek). Ik wil zeker niet klagen, want ik ben zeer vereerd dat ik mag werken voor een Belgisch topmerk.
Wat draag je op een doordeweekse werkdag?
Dit hangt af van mijn gemoed en het seizoen. Vaak kies ik voor skinny jeans met enkellaarsjes, een jurkje met sneakers of pumps. Kortom: ik draag waar ik zin in heb.
Hoe gemakkelijk is een job in de mode te combineren met een sociaal & familiaal leven?
Voorlopig heb ik nog vaste uren maar dit zal snel veranderen eens ik styling sessies begin te geven. Ik zal dan ongetwijfeld wel eens tijdens weekends werken of laat op kantoor blijven, alles draait om planning zeker? Zelfs nu zit mijn weekend vaak al overvol, met een dochtertje van 1 en altijd wel iets te doen is het soms wat zoeken maar dat lukt mede dankzij twee paar fantastische ouders die af en toe inspringen.
Mijn werk loopt ook door in mijn vrije tijd.
Mijn werk loopt ook door in mijn vrije tijd. Folders worden subtiel achtergelaten op de tafel van de onthaalmoeder en ik scan onbewust elke vrouw die voorbijkomt: er zijn nog altijd veel te veel vrouwen die de verkeerde bh dragen!
Je kan veel combineren zolang je datgene wat je doet maar met passie doet, en beseft dat alles hebben nu eenmaal niet kan.
Droom jij ook van een carrière in de mode? Op 9 juni organiseert Flanders Fashion Institute een tweede editie van de Mode Werkt jobbeurs. Ann Demeulemeester, Bellerose, C&A, FNG, Haider Ackermann, JBC, Style Counsel, Terre Bleue en Van de Velde gaan tijdens Mode Werkt op zoek naar kandidaten voor jobs in de verschillende domeinen van de sector. Je kandidatuur indienen kan hier. p>
(CD/LP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier