Weet jij hoe mode ecologischer kan? Maak dan kans op 1 miljoen euro

Erik Bang © -

De H&M Conscious Foundation is op zoek naar baanbrekende ideeën voor het sluiten van de modekringloop. Met de Global Change Award belonen ze vijf innovatieve zielen die echt radicaal nieuwe en grensverleggende concepten hebben bedacht om mode duurzamer te maken.

Erik Bang, project manager van de H&M Conscious Foundation, stelde de Global Change Award voor in Brussel en wij waren erbij. Bang hoopt dat de winnaars de oplossing voor duurzame mode in pacht hebben. ‘We zijn op zoek naar echt baanbrekende ideeën,’ klinkt het. ‘We moeten de fundamenten van mode herdenken.’ Het doel is om onze aarde en haar natuurlijke grondstoffen niet meer uit te putten, maar met respect te behandelen. ‘Verandering in deze sector gaat niet snel genoeg, dus willen wij iedereen die een gedurfd idee heeft een duwtje in de rug geven.’

Noch de Foundation, noch het bedrijf H&M zal aandelen in of intellectueel-eigendomsrechten op de innovaties krijgen. De ontwikkelingen die voortkomen uit de Global Change Award zullen dus een impact kunnen hebben op gans de mode-industrie.

We zijn op zoek naar echt baanbrekende ideeën.

Van productie tot transport, gebruik en recyclage

De vijf winnaars van de prijs krijgen samen een miljoen euro en de nodige tools om hun ideeën uit te werken. ‘We hebben nog niet zo veel Belgische inzendingen, maar ik ben zeker dat jullie ook creatieve en innovatieve geesten hebben,’ vertrouwt Erik ons toe. H&M kreeg al heel wat boeiende manieren om kleding te recycleren in hun mailbox, maar nog niet zo veel ideeën rond het transport van de kledij en het gebruik van de kledingstukken. Thema’s voor Belgische deelnemers om het hoofd over te breken dus.

Deze wedstrijd richt zich specifiek op het milieu. ‘Eerlijke werkomstandigheden zijn ook zeer belangrijk en hopelijk dragen de milieuvriendelijke ideeën om de kringloop te sluiten hier ook aan bij. Deze award is echter specifiek gericht op een groenere modekringloop,’ legt Erik uit. De H&M Conscious Foundation, de non-profit stichting achter de award, richt zich uiteraard wel op betere werkomstandigheden en het empoweren van vrouwen.

Fast fashion

De award wordt erg positief onthaald, maar er zijn ook enkele critici die zich vragen stellen bij de wedstrijd. Zo richten journaliste Lucy Siegle en Maxine Bedat, CEO van Zady, hun pijlen op de overproductie van kleren die fast fashion met zich meebrengt. Minder kleren van betere kwaliteit kopen is volgens hen nog steeds een betere oplossing dan de kringloop te sluiten.

‘Mensen zullen altijd verlangen naar nieuwe kleren,’ zegt Erik Bang. ‘Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. We kunnen ons daar maar beter bewust van zijn en dit incalculeren in de oplossing van het probleem.’

De inschrijvingen sluiten op 31 oktober 2015. Meer informatie over de Global Change Award en hoe je je aan kunt melden en nieuws over het verloop van de challenge vind je op www.globalchangeaward.com.

(LP)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content