Wat betekent de overname van Delvaux?

Het gerenommeerde Belgische lederhuis Delvaux komt in Chinese handen. Moderedacteurs Elke Lahousse en Jesse Brouns leggen uit waarom dit een slimme zet is.

Het gerenommeerde Belgische lederhuis Delvaux komt in Chinese handen. Fung Brands Limited, een privé-investeringsfirma uit Hongkong, neemt een meerderheidsbelang in s’ werelds oudste handtassenmerk. Moderedacteurs Elke Lahousse en Jesse Brouns leggen uit hoe Delvaux op die manier zijn internationale groei kan versnellen.

Wat is het mondiale belang van deze overname?

Elke Lahousse en Jesse Brouns: Delvaux is te klein om zich in de huidige luxecontext, met grote internationale spelers, zelfstandig te ontwikkelen. Een dergelijk merk kan alleen groeien als het door een groep wordt gesteund. Die internationalisering is de strategie van Christian Salez, zakelijk leider van het huis.

Fung Brands Limited heeft de financiële middelen om de naamsbekendheid van Delvaux in het buitenland te vergroten en de nodige deals met buitenlandse distributeurs en winkelketens te sluiten. Vooral de Aziatische markt, met zijn miljonairs en miljardairs, is enorm belangrijk aan het worden voor luxeproducenten.

Fung Brands kwam in april van dit jaar in het nieuws door de overname van Robert Clergerie, een onafhankelijk Frans schoenenbedrijf. Deze transactie leek veel op die met Delvaux: het ging om een traditioneel merk met een ijzersterke reputatie, waarbij de oprichter een minderheidsparticipatie behield.

Is België nu een groot uithangbord kwijt?

Lahousse en Brouns: Delvaux blijft natuurlijk een Belgische naam. Om een vergelijking te maken: het Italiaanse juwelenhuis Bulgari is overgenomen door het Franse LVMH (een multinational in luxegoederen) en wordt een Italiaans huis onder Franse koepel genoemd. Ook het Italiaanse Gucci huist onder de Franse holding PPR. Luxe is meer en meer een internationaal gegeven.

De nationaliteit van de eigenaars van een merk is niet zozeer belangrijk, wel wat ermee gebeurt. En tegelijk zullen de roots van een merk altijd mee het imago bepalen.

Delvaux positioneert zich al enkele jaren veel internationaler dan vroeger, met de samenwerking met ontwerpster Véronique Branquinho als creatief directeur. Maar bijvoorbeeld ook de samenwerking met het luxemagazine Monocle heeft in het buitenland heel wat aandacht getrokken. Monocle bepaalde mee het imago van Airess, de nieuwe bagagelijn van Delvaux.

Bovendien is het distributienetwerk goed geëvolueerd. Delvaux ligt nu in een aantal van de beste winkels ter wereld, zoals Colette in Parijs en Dover Street Market in Londen. Het huis bevindt zich, na jaren aanmodderen, in een uitstekende positie om echt iets te gaan voorstellen.

Wie zijn de voornaamste personen achter Delvaux?

Lahousse en Brouns: Delvaux heeft zijn oudste atelier in het Brusselse Arsenaal. Daarnaast heeft het ook een atelier in Frankrijk, en recent ook in Vietnam, waar een extra productielijn gemaakt wordt. Er werken zo’n 245 mensen, van wie een 140-tal in België.

Christian Salez werd enkele jaren geleden aangeworven als externe CEO, die de internationale expansie voorbereidde. Véronique Branquinho is ongeveer 2,5 jaar het artistieke brein van het huis.

Onmisbaar zijn de ‘petits mains’ van Delvaux: de vakmannen en -vrouwen die in de ateliers werken, en met meer dan dertig jaar ervaring nog voortdurend innoveren. Het zijn de onzichtbare handen die het vakmanschap van Delvaux hoog houden. Elk van hen is van begin tot einde verantwoordelijk voor zijn handtas. De naam van die persoon staat steeds vermeld op een visitekaartje, binnenin de tas.

Vergelijk Delvaux eens met andere bekende handtassenmerken als bijvoorbeeld Longchamp en Fendi.

Lahousse en Brouns: Delvaux is niet het huis dat wedijvert met de hype van it-bags die andere merken produceren. De handtassen van Delvaux overstijgen seizoenen en worden over generaties heen doorgegeven. Van het meest iconische model van Delvaux, de Brillant uit 1958, worden nog steeds versies geproduceerd. Slechts een aantal vakmensen bij Delvaux weten hoe dat technisch moet.

Bekende merken zitten doorgaans op de kar van de geïndustrialiseerde luxe, die draait om trends, cijfers en it-bags. Delvaux is, in vergelijking met de grote tassenmakers, een minuscuul bedrijfje en dus eerder vergelijkbaar met een gespecialiseerde Zwitserse horlogemaker. Maar het heeft wel fantastisch potentieel: het is de oudste lederfabrikant van Europa.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content