Waarom je kledingmaat eigenlijk niets wil zeggen

© iStock

Los van het feit dat we ons niet mogen vereenzelvigen met de getallen in onze broeksband heeft ontwerpster Mallorie Carrington bewezen dat maten als ‘medium’ of ’38’ eigenlijk ook vaak onzin zijn.

Je kent het wel: in de ene winkel glij je moeiteloos in maat 40, terwijl in de volgende zaak de 42 te klein blijkt te zijn. Hoewel we ons allemaal blindstaren op labels “ik wil gewoon terug in een 38 passen, oké!” weten we stiekem dat maten bij geen enkel merk hetzelfde zijn. Het is allicht de meest gestelde vraag die klantendiensten van online shops te verwerken krijgen. “Does this garment fit true to size?”

Een maat staat in het beste geval voor taille-, heup- of schouderomtrek, maar zegt niets over je lichaamsbouw (net zoals je BMI dat ook niet doet) en dat is net wat ontwerpster Mallorie Carrington, het brein en de handen achter het body positive kledingmerk SmartGlamour, ons wil leren.

“Ik heb zes vrouwen verzameld die allemaal of maatje small, large of XXL hebben. Ik heb alle vrouwen met dezelfde maat bij elkaar gezet terwijl ze hetzelfde kledingstuk dragen om aan te tonen hoezeer dat kan verschillen, dat de uitstraling van een kledingstuk afhangt van de persoon die het draagt.”

Beide dames dragen dezelfde jurk in maatje 'small'
Beide dames dragen dezelfde jurk in maatje ‘small’© SmartGlamour

De SmartGlamour kledinglijn van Carrington beslaat een heel ruime matentabel, van XXS tot XXXXXL maar ze beseft dat ook dit niet voldoende is, omdat er altijd andere lichaamstypes zijn. Vandaar dat ze ook altijd aanbiedt om de kledingstukken van haar label voor slechts 5 dollar aan te passen en bij te werken zodat ze je als gegoten zitten. Hiermee duidt Carrington aan dat een label niet universeel en allesbepalend is, maar laat ze ook zien dat we nu eenmaal in een maatschappij leven waar het categoriseren van jezelf aan de hand van maten -al was het maar om snel te kunnen shoppen- nu eenmaal een realiteit is. Een mooie middenweg.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content