Vogue Italia laat foto’s vallen in januarinummer om milieu te sparen

Emanuele Farneti, hoofdredacteur van de Italiaanse Vogue © Getty

De Italiaanse Vogue publiceert geen fotoshoots in de januari-editie. De redactie wil hiermee een statement maken over de milieuvervuiling in de mode-industrie.

In plaats van foto’s sieren illustraties het januarinummer van Vogue Italia. Het doel is om een punt te maken over de negatieve impact van modeproducties op het milieu. In zijn edito schrijft de hoofdredacteur Emanuele Farneti dat hij erg veel belang hecht aan intellectuele eerlijkheid. ‘In ons geval betekent dit dat we moeten toegeven dat het maken van een modeblad een aanzienlijke impact op het milieu heeft. Verandering is moeilijk, maar hoe kunnen we anderen vragen te veranderen als we onszelf niet in vraag stellen? Daarom wilden we deze maand een boodschap de wereld insturen: creativiteit – bijna 130 jaar lang een pijler van Vogue – kan en moet ons aansporen om verschillende wegen te verkennen.’

We moeten toegeven dat het maken van een modeblad een aanzienlijke impact op het milieu heeft

Aangezien eerlijkheid zo belangrijk is voor Farneti, geeft hij ook de cijfers en feiten rond milieuverontreiniging van het vorige septembernummer prijs: ‘Honderdvijftig mensen waren bij de producties betrokken. Twintig vluchten en een twaalftal treinreizen. Veertig auto’s. Zestig internationale leveringen. Continue verlichting voor minstens tien uur, gedeeltelijk aangedreven door benzinegeneratoren. Voedselverspilling door catering. Plastic om kleding in te wikkelen. Elektriciteit om telefoons en camera’s op te laden, etc.’ De hoofdredacteur beseft dat er kritiek zal komen, maar vindt het zijn plicht om open te communiceren. Door toe te geven dat ook zij deel uitmaken van het probleem, kan er actie ondernomen worden om het duurzamer aan te pakken in de toekomst.

1.0*NO PHOTOSHOOT PRODUCTION WAS REQUIRED IN THE MAKING OF THIS ISSUE
A preview of the January 2020 Vogue Italia Special Issue on newsstands January 7th
@Cas_Amandaa @Cas_Namoda featuring @Ambar_Cristalz in @Gucci
Cover 4 of 7
***
“All of the covers, as well as the features of our January issue, have been drawn by artists, ranging from well-known art icons and emerging talents to comic book legends, who have created without travelling, shipping entire wardrobes of clothes or polluting in any way. The challenge was to prove it is possible to show clothes without photographing them. This is a first, Vogue Italia has never had an illustrated cover: and as far as I know no issue of Vogue Italia in which photography is not the primary visual medium has ever been printed.
Thanks to this idea, and to these artists’ process, the money saved in the production of this issue will go towards financing a project that really deserves it: the restoration of Fondazione Querini Stampalia in Venice, severely damaged by the recent floods.” @efarneti
See more via link in bio.
Full credits:
#AmbarCristalZarzuela @nextmodels
Editor in chief @efarneti
Creative director @ferdinandoverderi
Fashion @franragazzi @robertaninapinna
Casting directors @pg_dmcasting @samuel_ellis @ DM Fashion Studio
#VogueValuesvogueitaliahttps://www.instagram.com/vogueitalia3148348032212600765420703541_314834803Instagramhttps://www.instagram.comrich658

View this post on Instagram

*NO PHOTOSHOOT PRODUCTION WAS REQUIRED IN THE MAKING OF THIS ISSUE A preview of the January 2020 Vogue Italia Special Issue on newsstands January 7th @Cas_Amandaa @Cas_Namoda featuring @Ambar_Cristalz in @Gucci Cover 4 of 7 *** "All of the covers, as well as the features of our January issue, have been drawn by artists, ranging from well-known art icons and emerging talents to comic book legends, who have created without travelling, shipping entire wardrobes of clothes or polluting in any way. The challenge was to prove it is possible to show clothes without photographing them. This is a first, Vogue Italia has never had an illustrated cover: and as far as I know no issue of Vogue Italia in which photography is not the primary visual medium has ever been printed. Thanks to this idea, and to these artists' process, the money saved in the production of this issue will go towards financing a project that really deserves it: the restoration of Fondazione Querini Stampalia in Venice, severely damaged by the recent floods.” @efarneti See more via link in bio. Full credits: #AmbarCristalZarzuela @nextmodels Editor in chief @efarneti Creative director @ferdinandoverderi Fashion @franragazzi @robertaninapinna Casting directors @pg_dmcasting @samuel_ellis @ DM Fashion Studio #VogueValues

A post shared by Vogue Italia (@vogueitalia) on

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
https://scontent-cdg2-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/sh0.08/e35/p640x640/80350983_145767266849841_1466478411520167447_n.jpg?_nc_ht=scontent-cdg2-1.cdninstagram.com&_nc_cat=1&_nc_ohc=7rfG7A69frkAX-Ml0iS&oh=4cd61f7481f26e06b90197213a8e17a6&oe=5E966315640793

Het team van de Italiaanse Vogue wist acht kunstenaars en illustratoren te overtuigen om mee te werken aan het januarinummer. Elke artiest maakte een eigen cover, waarvoor ze zich baseerden op echte modellen in Gucci-outfits. Ook inhoudelijk bespreken de redacteurs en gastauteurs in dit nummer of mode ooit echt duurzaam kan zijn en op welke manier de modesector diversiteit op verschillende vlakken op een oprechte manier kan omarmen.

De Italiaanse Vogue is de eerste van de internationale Condé Nast-titels die met composteerbare plasticverpakkingen zal werken

Deze aanpak past binnen de belofte die Farneti samen met de andere internationale Vogue-hoofdredacteurs heeft gemaakt om meer rekening te houden met verschillende culturen en het beschermen van de planeet voor toekomstige generaties. De Italiaanse Vogue is de eerste van de internationale Condé Nast-titels die met composteerbare plasticverpakkingen zal werken. Het geld dat werd uitgespaard door geen fotoshoots te organiseren wordt gedoneerd aan het culturele centrum Fondazione Querini Stampalia, een plaats voor kunst, stilte en onderdak in Venetië. Door de overstromingen in november heeft deze plek heel wat schade opgelopen.

Op 7 januari landt het nieuwe januarinummer van Vogue Italia in de rekken.

1.0*NO PHOTOSHOOT PRODUCTION WAS REQUIRED IN THE MAKING OF THIS ISSUE
A preview of the January 2020 Vogue Italia Special Issue on newsstands January 7th
@Paolo.Ventura featuring @FeliceNova in @Gucci
Cover 7 of 7
***
“All of the covers, as well as the features of our January issue, have been drawn by artists, ranging from well-known art icons and emerging talents to comic book legends, who have created without travelling, shipping entire wardrobes of clothes or polluting in any way. The challenge was to prove it is possible to show clothes without photographing them. This is a first, Vogue Italia has never had an illustrated cover: and as far as I know no issue of Vogue Italia in which photography is not the primary visual medium has ever been printed.
Thanks to this idea, and to these artists’ process, the money saved in the production of this issue will go towards financing a project that really deserves it: the restoration of Fondazione Querini Stampalia in Venice, severely damaged by the recent floods.” @efarneti
See more via link in bio.
Full credits:
#FeliceNovaNoordhoff @michamodels
Editor in chief @efarneti
Creative director @ferdinandoverderi
Fashion @franragazzi @robertaninapinna
Casting directors @pg_dmcasting @samuel_ellis @ DM Fashion Studio
#VogueValuesvogueitaliahttps://www.instagram.com/vogueitalia3148348032212676075961173817_314834803Instagramhttps://www.instagram.comrich658

View this post on Instagram

*NO PHOTOSHOOT PRODUCTION WAS REQUIRED IN THE MAKING OF THIS ISSUE A preview of the January 2020 Vogue Italia Special Issue on newsstands January 7th @Paolo.Ventura featuring @FeliceNova in @Gucci Cover 7 of 7 *** "All of the covers, as well as the features of our January issue, have been drawn by artists, ranging from well-known art icons and emerging talents to comic book legends, who have created without travelling, shipping entire wardrobes of clothes or polluting in any way. The challenge was to prove it is possible to show clothes without photographing them. This is a first, Vogue Italia has never had an illustrated cover: and as far as I know no issue of Vogue Italia in which photography is not the primary visual medium has ever been printed. Thanks to this idea, and to these artists' process, the money saved in the production of this issue will go towards financing a project that really deserves it: the restoration of Fondazione Querini Stampalia in Venice, severely damaged by the recent floods.” @efarneti See more via link in bio. Full credits: #FeliceNovaNoordhoff @michamodels Editor in chief @efarneti Creative director @ferdinandoverderi Fashion @franragazzi @robertaninapinna Casting directors @pg_dmcasting @samuel_ellis @ DM Fashion Studio #VogueValues

A post shared by Vogue Italia (@vogueitalia) on

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
https://scontent-cdg2-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/sh0.08/e35/p640x640/79543189_162704831666979_9161034053231416789_n.jpg?_nc_ht=scontent-cdg2-1.cdninstagram.com&_nc_cat=1&_nc_ohc=gmY_Iiec2CkAX8QLeq4&oh=d0dcb1efc3ec5f214480f228e2a418d9&oe=5E9A0857640793

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content