Rachida Aziz moet fysieke winkel sluiten

Modeontwerpster Rachida Aziz moet haar winkel in de Brusselse Dansaertwijk sluiten om financiële problemen te voorkomen. De voorvechtster van ethische, cultuuroverschrijdende kledij zal haar waar enkel nog online verkopen.

Azira
Azira© –

Rachida Aziz is een begrip voor de modewereld, voor Brussel en voor de moslimgemeenschap. Met haar modelijn en gelijknamige shop Azira probeert ze sinds 2008 bruggen te bouwen tussen vrouwen van verschillende culturen en achtergronden, terwijl ze zich in columns en duidingsprogramma’s uitlaat over ethisch produceren en consumeren. Hoewel ze haar fysieke winkel moet sluiten om uit de rode cijfers te blijven, zal Aziz niet stoppen met te vechten voor haar idealen, zo laat ze weten aan De Tijd. “Dit is gewoon aanpassen aan de realiteit.”

Solidariteit voor vrouwen onderling

Azira was oorspronkelijk opgericht om moslima’s modieuze kledij aan te bieden die goed te paren was met hun hoofddoek. Aziz wilde zo het taboe rond de religieuze haarbedekking weghalen, een taboe waar ze zelf ook vaak mee geconfronteerd geweest is. Haar eerste collectie was een succes en Aziz vergaarde de moed om een fysieke shop te openen. Door de locatie van deze winkel – in de Dansaertwijk, maar toch dichtbij het cultureel diverse Molenbeek – begon Aziz de mogelijkheden te zien om verschillende vrouwen samen te brengen. Ze focuste zich niet langer uitsluitend op vrouwen die een hoofddoek dragen, maar op alle vrouwen, ongeacht hun kleur, geloofsovertuiging of maat.

Solidariteit was het sleutelwoord voor Azira, een concept dat op het hele spectrum van de kledingindustrie moest worden toegepast: van solidariteit voor zij die de kleding produceren (Azira wordt vervaardigd in twee ethische ateliers in Brussel en Casablanca) tot solidariteit voor zij die de kleding dragen. Ze stond er dan ook prat op om vrouwen uit haar omgeving te gebruiken voor haar campagnes: haar nieuwe collecties werden geshowd en geshoot met haar klanten als model, echte vrouwen van alle slag die op die manier de stereotypen van de modewereld een opdoffer verkochten.

Zelfbeschikking moet centraal staan

Azira was naast shop en showroom ook een ontmoetingsplek voor jonge, ondernemende moslima’s, een functie die het pand nog steeds zal blijven behouden, al moet de kledingverkoop voortaan dus naar de website verhuizen. Een tegenslag zonder meer, maar evengoed een stepping stone om de waarden van Azira aan een breder publiek te laten zien. Aziz droomt immers al langer van een internationaal platform voor haar concept, een doel dat ze op het grenzeloze web misschien wel makkelijker zal behalen.

“Over heel de wereld worden vrouwen beoordeeld op hun uiterlijk en wat ze dragen”, vertelde Aziz vorig jaar nog aan KifKif. “We leven in een patriarchale wereld, niet alleen in het Westen, maar overal. Hier moeten vrouwen hun hoofddoek afdoen, in andere landen is hij dan weer verplicht. Door internationaal te gaan met Azira wil ik bruggen bouwen tussen deze vrouwen. Zelfbeschikking moet centraal staan; zelf (over je uiterlijk red.) mogen beslissen zonder inmenging van overheden en dergelijke.” (KS)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content