Poppen van Viktor & Rolf strijken neer in Antwerpen
Bij Studio Job in Antwerpen wordt de geschiedenis van Viktor & Rolf verhaald aan de hand van 21 poppen.
Bij Studio Job in Antwerpen wordt de geschiedenis van Viktor & Rolf verhaald aan de hand van 21 poppen.
Elk seizoen laten de Nederlandse ontwerpers Viktor & Rolf een porseleinen pop maken, en soms twee. De Dolls krijgen outfits aangetrokken die met zorg worden gekozen uit de collectie van dat moment, en heel precies worden nagemaakt. Twee jaar geleden werden ze voor het eerst samengebracht voor de tentoonstelling The House of Viktor & Rolf in Londen.
In de nieuwe galerie van designers Studio Job zijn op dit moment 21 poppen te zien (van de 54) in een nieuwe configuratie. Het is het eerste project van Viktor Horsting en Rolf Snoeren in België.
Viktor & Rolf en Studio Job werken niet voor het eerst samen. Job Smeets en Nynke Tynagel ontwierpen de decors voor de twee recentste shows van het duo .
Hoe communiceren jullie met Studio Job?
Rolf Snoeren: Je belt elkaar op, je gaat samen eten, en dan komt het vanzelf wel. Ik geloof dat we elkaar wereld begrijpen. Er zit in hun en onze wereld een zekere mate van surrealisme. Daar herkennen we elkaar. Ik denk dat we allebei proberen het gewone te omzeilen. Dat we iets willen maken dat buitengewoon is. Zij doen dat in design, wij in mode.
Jullie waren pas nog in Milaan tijdens de designweek. Wat is jullie opgevallen?
Wij zijn geïnteresseerd in alles wat er gemaakt wordt op het gebied van hedendaags design of kunst. Kijken wat de mood is, waar mensen mee bezig zijn. Voor ons is zo’n week in Milaan heel vrijblijvend. We hadden deze keer ook heel weinig tijd. Het leek misschien allemaal wat minder, wat stiller.
Wat zijn de prioriteiten? De grootste uitdaging, dat is het omzetten van onze naamsbekendheid in verkoopcijfers. Daar wordt heel hard aan gewerkt achter de schermen. We hebben de collecties geherstructureerd. Er zijn meer producten, meer lijnen. We werken ook aan nieuwe winkels. Begin volgend jaar openen we in Parijs, en zes maanden later in New York.
Zijn het voor jullie moeilijke tijden? Neen. Wij zitten boordevol optimisme, en dat hebben we ook laten zien in onze laatste shows. We hebben een nieuwe partner (Home of the Brave, de groep van Diesel-stichter Renzo Rosso), en dat schept ook veel energie. Het is fijner werken nu, en er zijn ook meer mogelijkheden. Voor ons is het een wereld van verschil. We zeggen soms: het zou leuk zijn als een van ons beiden Yves Saint Laurent was, en de ander Pierre Bergé. Maar we zijn nu eenmaal allebei creatief.
Jullie show voor de komende wintercollectie greep terug naar jullie eigen verleden. We zijn teruggekeerd naar een aantal collecties, maar vooral naar de Russian Doll-collectie uit 1999, toen we Maggie Rizer op de catwalk hebben aangekleed. Die collectie is een enorm referentiepunt geworden voor onze carrière, maar het was op dat moment puur een idee, geen verkoopbare collectie. We vonden het een uitdaging om nu eens te kijken of je iets kunt doen dat heel erg een idee is, maar tegelijk ook heel draagbaar. Zodra mensen het gevoel hebben dat mode extreem is, denken ze dat de kleren niet draagbaar zijn. Wat wij graag willen tonen, is dat het allebei kan. Conceptueel zijn en verkoopbaar, extreem en draagbaar. Daar is het ons op dit moment om te doen. In de nieuwe collectie zitten ook elementen uit onze zwarte collectie, en uit de zogeheten atoombomcollectie. Het resultaat is een beetje het DNA van Viktor & Rolf. Maar dus op een meer draagbare manier.
Een conclusie van een tijdperk?
Eigenlijk meer een beginpunt.
Jesse Brouns.
Dolls by Viktor & Rolf, van 18 mei tot 16 juli in Studio Job Gallery, Begijnenvest 8, Antwerpen. Open van dinsdag tot vrijdag van 14 tot 18 uur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier