Paris Fashion Week: look van de dag
‘You Bring Me Joy’, schalde door de speakers tijdens het défilé van Céline. Dat is precies was Phoebe Philo wilde brengen: plezier, vreugde en liefde. Gezeten op slaapzakken in een witte tent keek het publiek naar de SS18 collectie van het Franse modehuis. Samen kamperen – of ja, glamping dan toch – voor een show start, is inderdaad hoe de fashion week er soms aan toe gaat. Al dan niet gezellig dicht bij elkaar. Het optimisme van Phoebe Philo vertaalde zich naar chique praktische stuks (dubbele regenjassen, zodat ook onze handtas beschermd wordt), kleurrijke jurken, kwastjes en veren. We zagen breedgeschouderde mannelijke snits, maar even goed erg vrouwelijke silhouetten. Qua inspiratie keek ze naar haar persoonlijke leven, de optimistische jaren tachtig (pre-aids) en de Seventies. (Lp)
Haider Ackermann, een van de coryfeeën van de Antwerpse Modeacademie, toonde tijdens PFW een grafische, maar ook sensuele SS18 collectie. ‘Het leven voelt momenteel als zo scherp als de snee van een scheermes. Ik heb geprobeerd om het zachter te maken, meer sensueel’, klinkt het backstage. De grafische lijnen in primaire kleuren krijgen her en der een zachte en zelfs sexy toets: uitsnijdingen, tubetops, nauw aansluitende fittings en zachtere kleuren zetten een sterke, sensuele vrouw neer. De SS18 Haider Ackermann collectie is niet de meest verrassende en we zagen heel wat herhalingen in fittings en details, maar ieder stuk is draagbaar en sluit aan bij de visie van de collectie. Inge Grognard creëerde voor M.A.C een look die geïnspireerd werd door de collectie. Sommige modellen kregen een scherpe rode lip, helemaal lijn met de ontwerpen van Ackermann. Op de front row keken Lou Doillon en Kourtney Kardashian goedkeurend toe. (LP)
Guillaume Henry van Nina Ricci stuurde op de bombastische tonen van Beethoven ‘Symphony No 7’ een excentriek leger de catwalk – in de vorm van een circuspiste – op. We zagen verwijzingen naar de cavalerie, het vreemdelingenlegioen, het circus en showgirls. Van militaire hoedjes en veren tot kwastjes en het Nina Ricci logo: de accessoires en versieringen stalen de show. Wie graag relaxed deel wil uitmaken van het Nina Ricci leger kiest voor sobere tinten, wie in een party mood is gaat voor knalkleuren zoals roze en geel. (LP)
In de schaduw van de Korinthische zuilen van de neoclassicistische Beurs in Parijs toonde Christian Wijnants zijn SS18 collectie. De Belgische ontwerper liet zich opnieuw inspireren door de Perzische cultuur. Dat vertaalt zich niet alleen in bloemenprints, tunieken bovenop broeken en luchtige jurken, maar ook in enkele wijze woorden in het Farsi. ‘Liefde’, ‘vergeving’ en citaten uit Perzische poëzie prijken op de nieuwe zomercollectie van Wijnants. Zo zou hij de regio in een meer positief daglicht willen plaatsen.
Naast in vrouwelijke bloemen- en ruitenprints, ziet Wijnants ons komende lente en zomer ook in denim gekleed gaan. Don’t mind if we do.
We spotten voorts opnieuw enkele opvallende en stijlvolle juwelen van de hand van Marion Vidal die de collectie vervolledigen. (LP)
“L’amour fou, l’amour des deux fous.” Zo beschreef de pas overleden Pierre Bergé zijn relatie met Yves Saint Laurent. De uitspraak lag dinsdagavond, gedrukt op een eenvoudig zwart kaartje, op de stoel van elke genodigde. De setting van de show, onder het glinsterende licht van de Eiffeltoren, paste bij de coole en sexy partywear die Anthony Vaccarello had ontworpen: van minirokken, leren shorts, geborduurde blazers en kanten tops tot de gevederde hoge laarzen voor een avondje uit in Parijs. (Ellen De Wolf)
Cocktails at Five’, zo heet de lente/zomercollectie van Dries Van Noten. “Het is een optimistische collectie”, vertelde de ontwerper tijdens een video preview. “Mode kan een reflectie zijn van wat er gebeurt in de wereld. Maar er gebeuren zo’n verschrikkelijke dingen op dit moment, dat het ook een manier kan zijn om eruit te ontsnappen. Deze collectie gaat over een vrouw die fun is, die de regels kent om ze te kunnen breken. Cocktails om vijf uur, waarom niet?” De inspiratie voor de collectie was een werk van Picasso, Les Deux Demoiselles faisant leur Toilettes, een collage van gevonden materialen zoals behangpapier met verschillende motieven. Die collage maakte Van Noten ook, maar dan met geprinte stoffen gebaseerd op alles van jaren veertig behang tot jaren zestig bloemen. De kleuren waren zacht, met veel glans in de jacquardstoffen en zijden foulards, een constante in de collectie. (EDW)
De show van donderdag was alles wat je verwacht van een defilé van Ann Demeulemeester: donker romantische silhouetten en geweldige muziek, live gebracht door de Belgische band Warhaus. Ontwerper Sébastien Meunier bleef daarmee dicht bij de poëzie van Demeulemeester zelf. Onze favoriet was een zwart pak met oversized witkatoenen hemd, loshangende das en een ketting en sandalen met struisvogelveren. (EDW)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier