Parijs: Pakkenparade

Conventionele, macho mannenmode is dit seizoen een thema in Milaan en Parijs. We zien overal breedgeschouderde superhelden (vaak met cape toe).

De jongens van Viktor & Rolf Monsieur (militair versus tailoring, met referenties naar de oude Atomic Bomb damescollectie van het duo, en baggy lederen broeken) zien er, alles welbeschouwd, even gewoon uit als die van Jean-Paul Gaultier (uitzondering daar: enkele stukken met baksteenprint), of die van de Amerikaanse ontwerper Adam Kimmel (alles zwart en blauw, met een ruimtevaartthema; geweldige soundtrack, verder weinig opzienbarends). De jongens van Alexis Mabille hebben te veel ridderromans gelezen (maar dragen te veel kant om viriel genoemd te worden).

Rode sokken We zagen donderdag twee uitstekende Japanse collecties: het catwalkdebuut van kolor, en Issey Miyake Men.

Kolor is het in Japan geweldig populaire merk van Junichi Abe. Die drukt al jaren zijn stempel op de mannenmode, maar bleef in het Westen vooralsnog eerder op de achtergrond. Een plek op de showkalender in Parijs kan daar in de toekomst misschien iets aan verhelpen.

Zeker als die show ook nog eens de weg voorwaarts toont: ergens tussen traditioneel en supermodern, met slimme materiaalcombinaties (een jasje met een denim kraag en bontvoering), slouchy broeken, dikke truien (gedragen met een felgekleurde foulard), en voor elk model: rode sokken. Rechttoe rechtaan, en dat volstaat. De garderobe is goed genoeg om het zonder veel spektakel op de runway te redden.

Plastic flessenIssey Miyake Men drijft het contrast tussen traditioneel en modern nog verder. Er zijn mantels en jassen in Eco-pet (gemaakt van gerecycleerde plastic flessen), maar ook flanellen jassen en broeken die gekleurd zijn volgens de traditionele arimatsu shibori techniek (don’t ask).

De show opent met plissébroeken (in de stijl van Pleats Please, het sublabel van Miyake dat in de nineties erg populair werd). Later zijn er ingenieuze ruiten, en mooie jassen met stoffen in traditionele prints.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content