Parijs: een weerwolf in het Louvre en een striptease in de keuken

© reuters

Haider Ackermann was in topvorm en Viktor & Rolf maakten mode met weerwolven.

Haider Ackermann was gisteren opnieuw in topvorm. Viktor & Rolf maakten mode met weervolven. En Olympia Le-Tan nodigde uit voor een striptease in een keuken.

De show van Haider Ackermann is al sinds zijn debuut een van onze favorieten in Parijs. En dat was zaterdag niet anders. Ackermann keerde terug naar een vrouwelijker silhouet, met als opener een kort saliegroen jasje over een lange, nauw aansluitende jurk met rolkraag en afgewerkt met een leren riem rond het middel. Gevolgd door zijden blouses, broeken met hoge taille en prachtige leren jasjes. Het duurde niet lang voor Ackermann ook zijn geliefde ‘wikkelstijl’ bovenhaalde. Peplumjasjes, zwaar gedrapeerde jurken, gelaagde rokken. Autumn leaves van Frank Sinatra zorgde voor de gepaste soundtrack. Charlotte Gainsbourg en Tilda Swinton zaten front row.

“Ik probeer puur te zijn. Maar ik kan er niets aan doen, ik hou van de wrap,” zei hij achteraf backstage, in de grote receptiezaal van het Hôtel de Ville waar ook Dries Van Noten deze week showde.

Tsumori Chisato gaat skiën

Ook de shows van de Japanse Tsumori Chisato zijn essentieel. Omdat niemand anders mode maakt zoals zij dat doet: druk, meisjesachtig, enigszins naief, en bijna steeds uitstekend. Deze winter gaat de ontwerpster skiën. Ze gebruikte haar eigen vakantiefoto’s als prints op zijde, katoen of tweed. “Ik heb mijn vakantie doorgebracht in Zwitserland en ik was enorm geïnspireerd door de treinen en de kabelbanen. Ik heb die grafische lijnen gebruikt als basis voor de collectie, gecombineerd met mijn persoonlijke herinneringen en foto’s.” Edelweiss, uilen, zwanen, schoenen als skilatten, en zelfs een van de Himalaya overgekomen yeti.

Jean-Paul Lespagnard showde gisteren voor de tweede keer, een collectie in het teken van een vakantie naar de Schotse Highlands.

Een weerwolf in Parijs

Bij Viktor & Rolf hing een reusachtige volle maan achter de catwalk. De show begon met het gehuil van weerwolven. En wolven waren ook het thema van de collectie: zijden broekpakken bedrukt met wolvenhaar, en veel echt bont, waar de ontwerpers soms met de tuinschaar waren doorheen gegaan (op zijn Edward Scissorhands), of misschien eerder: als een wolf met scherpe klauwen. Katy Perry zat front row (met blauw haar). Van Taylor Lautner, de teenage weerwolf uit Twilight, was daarentegen geen spoor te bekennen.

Jean-Paul Gaultier organiseerde voor het eerst sinds een paar jaar nog eens een traditionele catwalkshow, met een ellenlange runway en een tros Spaanse celebrities (onder wie Rossy De Palma). De uitnodiging: een verfrommeld vel papier met daarop graffitiletters, gaf al veel prijs, en de muziek (van Nico, The Velvet Underground en Lou Reed) was nog duidelijker: dit was Gaultier in street-tough modus. Nogal wat leren jekkers, en tassen en jurken met graffitiprint (soms in zilver, af en toe met een corset). Echt geloofwaardig was het niet (de overdosis bont in de collectie viel niet te plaatsen, geverfd in flashy kleren of niet), en modern nog minder. Maar er zat hier en daar wel een mooi stuk tussen.

Striptease

De presentatie van Olympia Le-Tan was allicht de fijnste afspraak van het weekend. De tassenontwerpster toonde haar nieuwe collectie door boeken geïnspireerde accessoires in de zalen van het Musée Nissim de Camondo — titel: Power, Corruption and Lies, naar New Order. Le-Tan onthulde ook haar eerste, piepkleine klerencollectie, en daarvoor verzamelde ze pers, kopers, vrienden en familie in de keuken van het oude herenhuis. Waar ze vergast werden op het spektakel van een half dozijn ouderwetse pin-ups. Zwart haar, rode lippen, flinke borsten: in de traditie van Betty Boop, en Olympia Le-Tan zelf. Een guitige, ontwapenende fifitiesfantasie.

Jesse Brouns en Ellen De Wolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content