Parijs: Bullebak of verleider

Het wordt een winter vol macho’s. Met twee duidelijke types: stoere bullebakken (soms in rokjes), en meedogenloze verleiders (al dan niet in werkkledij). Bij de hoogtepunten vrijdag: Yves Saint Laurent en Kris Van Assche.

Het wordt een winter vol macho’s. Met twee duidelijke types: stoere bullebakken (soms in rokjes), en meedogenloze verleiders (al dan niet in werkkledij). Bij de hoogtepunten vrijdag: Yves Saint Laurent en Kris Van Assche.

Goed nieuws bij Yves Saint Laurent: klassiek hoeft niet noodzakelijk oubollig te zijn. Stefano Pilati doet in feite precies hetzelfde als alle andere grote namen van het seizoen. Hij stuurt een parade van stoere, donkere pakken over de runway, aangevuld met gesublimeerde stukken uit de bikergarderobe.

Net als Jil Sander, vorige week, grossiert Pilati in full-on zwart leder. Maar hij brengt wel een elegantere versie van die look (zie bijvoorbeeld een zwart jasje met lederen revers). De biker chic van Saint Laurent is misschien net iets verteerbaarder dan de ‘gestapo’-esthetiek van Raf Simons voor Jil Sander. Of anders gezegd: voor een ruimer publiek bestemd. Beide collecties horen bij de toppers van het seizoen, maar de garderobe van Saint Laurent is tegelijk meer gereserveerd, en meer sexy dan die van Jil Sander. Het cliché van Duitse bullebak en Franse verleider.

Kris Van Assche toont zien vijftiende collectie, een voorlopig hoogtepunt in zijn intussen flinke carrière. De show is bijzonder coherent. Elegante pakken die minder zacht lijken dan we van Van Assche gewoon zijn (soms gecombineerd met een felgekleurd zijden sjaaltje, zoals bij kolor eerder op de week), en een oefening rond werkkledij, met een glansrol voor de typisch blauwe stofjas. Titel van de collectie (de vijftiende van de ontwerper): Work.

Goed gewerkt, kortom.

Neusringen

Bij Givenchy gaat het over de American Dream (wélke Amerikaanse droom?). Artistiek directeur Riccardo Tisci tovert als gewoonlijk plooirokken tevoorschijn, en een aantal onmiddellijk herkenbare prints (minotauren), details (American stars en een soort gevangenisplunjes met brede stripes). De jongens dragen bengelende neusringen, als zilveren snorren, en gangsterschoenen met stalen elementen.

Mijn gedachten verplaatsen zich naar het Kortrijkse tienermeisje dat, enige jaren terug, bij haar tattoo artist in slaap was gevallen, en wakker werd met een melkweg op haar wangen, en naar de boeven uit de strips van Donald Duck. De zomercollectie van Givenchy was zo ongeveer de beste van het vorige seizoen. De winter is net iets minder.

Wat te doen met Galliano?

De eerste collectie van William Gaytten voor John Galliano Men, vorig seizoen, was bijzonder karikaturaal en, daarover was ongeveer iedereen het eens, een absolute flop.

Anderzijds heeft Gaytten, die jarenlang met Galliano heeft samengewerkt (en voorlopig ook de ontwerpstudio van Dior leidt), het ook niet gemakkelijk. Het merk dat hij moet proberen te redden is damaged goods. John Galliano is zonder ontwerper Galiano een redelijk absurde onderneming (het helpt blijkbaar als de ontwerper dood is, zoals in het geval van Alexander McQueen; diens label stelt het wel goed).

De wintercollectie is een stuk beter dan het debuut van deze zomer. Geïnspireerd door Amerikaanse stereotypes: de gangster, de politieagent, atleten en militairen. Stoer, zoals de tijdgeest dat voorschrijft, met schoenen met stalen elementen (soms goudkleurig). Gaytten is overtuigender dan bijvoorbeeld een Jean-Paul Gaultier, die in een gelijkaardig register werkt. Misschien moet het bedrijf gewoon een nieuwe naam krijgen.

Vodianova in the house

Berluti is sinds 1895 een gereputeerde bottier in Parijs.

Het merk, dat al jaren in handen is van luxegroep LVMH (Vuitton, Dior, Galliano), wordt dit najaar getransformeerd tot een volwaardig modemerk, met een collectie van ontwerper Alessandro Sartori, weggehaald bij het Italiaanse Z Zegna.

De strategie is duidelijk: de mannenmode wordt economisch alsmaar belangrijker (China heeft daar veel mee te maken). LVMH had geen enkel luxemerk dat zich uitstluitend tot mannen richtte. Bij concurrent PPR (Gucci, Yves Saint Laurent) werd enkele weken geleden de Italiaanse fabrikant Brioni binnengehaald, een leidinggevend merk in de sector van dure pakken. Kortom, we mogen de komende jaren een mooie titanenstrijd verwachten tussen de twee huizen.

Wie wint het winterseizoen? Wat ons betreft gaat de eerste prijs naar Berluti. De presentaties van beide merken zijn opvallend gelijkaardig: een aantal tableaux vivants van mannen in actie. De pakken van Berluti ogen net iets jonger dan die van Brioni, en de presentatie is minder stijf. Begerenswaardige truien, bovendien. En Natalia Vodianova bij de genodigden.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content