Paco Rabanne stelt creatieve directrice aan

De Duits-Colombiaanse modeontwerpster Lydia Maurer deed al ervaring op bij Yves Saint Laurent en Givenchy.

Lydia Maurer wordt de nieuwe creatieve directrice van het Spaans-Franse modehuis Paco Rabanne. Ze neemt de taak over van de Indische modeontwerper Manish Arora, die het huis in mei verliet.

Maurer zal haar eerste collectie voor Paco Rabanne tijdens de Parijse modeweken in oktober voorstellen. Ook het ontwerp van de accessoirelijn zal ze superviseren. Vincent Thilloy, de vicepresident van het modehuis, is alvast enthousiast over de komst van de Duits-Colombiaanse ontwerpster. “Ze weet heel goed waarvoor Paco Rabanne staat op het vlak van mode en ze begrijpt wat dit modehuis onderscheidt van de hoop wat betreft signatuur. Ze zal een frisse wind door het huis doen waaien”, vertelde Thilloy aan Women’s Wear Daily.

Architecturale sensualiteit
De nieuwe creatieve directrice is geboren in Duitsland, maar heeft ook Colombiaanse roots. Dat maakt haar volgens Thilloy “erg Rabanne”. “Ze heeft een sensuele Zuid-Amerikaanse kant, maar bezit ook die typische Duitse strengheid en gaat in haar ontwerpen erg architecturaal te werk. Maurer studeerde in Parijs en deed al ervaring op bij Yves Saint Laurent, Martine Sitbon en Givenchy.

De afgelopen maand bracht de ontwerpster voornamelijk door in het archief van het Spaans-Franse modehuis. Maurer wil de typische kenmerken van Paco Rabanne stap voor stap in een eigentijdse garderobe verwerken. Daarbij geeft ze de voorkeur aan vrouwelijkheid, sensualiteit en comfort.

“Vrouwen willen niet leven als wandelende sculpturen”
Aan Women’s Wear Daily vertelt Maurer dat ze vooral nagedacht heeft over de draagbaarheid van de kledij. “Paco Rabanne staat bekend voor zijn prachtige, iconische jurken gemaakt uit metaal, plastiek of andere merkwaardige materialen. Maar daarbuiten heeft het modehuis vaak moeilijke tijden gekend. “Ons voornaamste doel is dus looks te ontwerpen die vrouwelijk, vloeiend en warm zijn”, vertelt Maurer.

De kledij moet echte vrouwen aanspreken en tegelijkertijd die avant-gardistische insteek behouden. “We willen artiesten zoals Lady Gaga niet weigeren, want uiteraard maken ze deel uit van het universum van Paco Rabanne, maar dat mag niet de enige reden zijn waarom het modehuis vandaag aanwezig is”, legt de jonge ontwerpster uit.

Volgens Maurer gaat de ‘Paco Rabanne-vrouw’ graag uit en is ze een dame van de wereld. “Ze zal onze boetieks niet noodzakelijk aandoen om kledij voor het werk te kopen, maar we willen toch ook vrouwen aantrekken die niet per se door het leven willen gaan als wandelende sculpturen.”(JK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content