Oprichter sneakermerk WODEN: ‘Deens design is onze roots, dus duurzaamheid is erg belangrijk’

© Woden

In het hoge Noorden is men op creatief gebied al jaren een koploper. Ook op vlak van duurzaamheid zijn ze pioniers. Wij spraken oprichter en ontwerper Carsten Holm over zijn Deense sneakerlabel WODEN en vroegen hem naar de laatste innovatie, een sneaker van zalmleder.

WODEN lanceert in november een tweede collectie vislederen sneakers, gemaakt van zalmhuid. Innoveren en creatief omspringen met restmateriaal, is een van de sleutelwaarden van het Deense merk. Vishuid is tien keer sterker dan leer, maar veel fijner in gebruik. Het looien van de huiden gebeurt in een kleine leerlooierij in IJsland, een familiebedrijf. Wij trokken oprichter Carsten Holm aan de mouw voor enkele vragen over zijn oerdeense merk.

Jullie merk heet WODEN, vanwaar komt deze naam?

Carsten Holm: ‘WODEN is een combinatie van de woorden: Works of Denmark. We wilden ervoor zorgen dat de naam onze Deense roots en identiteit duidelijk toont.’

Welke materialen gebruiken jullie en waarom kiezen jullie voor deze materialen?

Carsten Holm: ‘We streven ernaar om zoveel mogelijk natuurlijke materialen te gebruiken. Daarom gebruiken we natuurlijke lederen in plaats van synthetische materialen en vervangen we sommige delen EVA (Ethyleenvinylacetaat) met natuurlijke kurk. Dat is ook de reden waarom we experimenteren met vissenleder, wat een natuurlijk afvalmateriaal is.

WODEN is nu al aan een tweede collectie sneakers toe die gemaakt zijn van zalmleder. Waarom kozen jullie voor dit materiaal en is het makkelijk om mee te werken?

De huiden van de vissen zijn klein en moeten zeer nauwkeurig gelooid worden zodat ze niet veranderen in vissoep.

Carsten Holm: ‘Het is zeker niet gemakkelijk om met zalmleder te werken. De huiden van de vissen zijn klein en moeten zeer nauwkeurig gelooid worden zodat ze niet veranderen in vissoep. Maar als je in rekening brengt dat maar Ć©Ć©n procent van het visleder gebruikt momenteel wordt, is het interessant om te onderzoeken of dit afvalmateriaal – dat er fantastisch uitziet – in de toekomst gemakkelijker en goedkoper ingezet kan worden om sneakers van te maken. We gaan de uitdaging aan om vislederen schoenen betaalbaar en bekend te maken.’

Oprichter sneakermerk WODEN: 'Deens design is onze roots, dus duurzaamheid is erg belangrijk'
Ā© Woden

Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jullie merk?

Oprichter sneakermerk WODEN: 'Deens design is onze roots, dus duurzaamheid is erg belangrijk'
Ā© Woden

Carsten Holm: ‘Voor een Deens merk met een sterke Deense designwaarden is duurzaamheid een van de belangrijkste onderdelen van ons label. Onze eerste prioriteit is om modieuze sneakers te maken en onze tweede prioriteit is om onze klant een extra waarde te geven door schoenen te maken die duurzamer zijn dan conventionele sneakers.

Het is belangrijk voor ons dat duurzaamheid niet gewoon iets is dat zich afspeelt in limited edition collecties, maar dat we duurzaamheid echt incorporeren in onze hoofdcollecties en dus als basiswaarde mee kunnen geven aan onze klanten. We streven ernaar om de grenzen van wat mogelijk is op gebied van duurzaamheid ieder seizoen te verbreden zodat we met zekerheid kunnen zeggen dat onze sneakers op een dag alle grenzen ver achter zich laten.’

Oprichter sneakermerk WODEN: 'Deens design is onze roots, dus duurzaamheid is erg belangrijk'
Ā© Woden

Hoe kan een sneakermerk zich vandaag de dag onderscheiden in de immense industrie van sneakerlabels?

Carsten Holm: ‘Een duidelijk DNA en design filosofie hebben! Ken de klant die je zou willen benaderen en heb respect voor het product.’

Scandinavisch design is een van de sleutelwaarden van WODEN. Waarom? En wat moeten we daaronder verstaan?

Iedere dag worden we beĆÆnvloed door Deense architectuur en duurzame oplossingen.

Carsten Holm: ‘Het is onze roots. Iedere dag worden we beĆÆnvloed door Deense architectuur en duurzame oplossingen. Het voelt gewoon juist om deze waarde in onze producten te incorporeren. Als een merk willen we tonen dat we trouw blijven aan onze roots, omdat dat gewoon samenvalt met wie we zijn en wat we doen.’

Wie is de WODEN drager?

Carsten Holm: ‘De WODEN drager is niet diegene die eruit wil zien alsof hij of zij op weg is naar een fitnesscentrum . Onze klant draagt sneakers tijdens de gewone werkdag, tijdens het winkelen of tijdens het uitgaan en ziet er toch nog steeds vrouwelijk of mannelijk uit.’

Verkooppunten van de North Sea collectie van WODEN in Belgiƫ


Authentics in Hamme

Bellini in Geel

Graffity women in Aartselaar

Harlekijn te Neerpelt

Moose in the City te Antwerpen

Tiffanys winkels te Aalst, Sint-Niklaas & Mechelen

Verduyn schoenen te Kortrijk

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content