Ode aan het beroemdste ketje van Brussel: ’the pee is the fun part’

Het horlogemerk Swatch gaat op wereldreis. Het stijgt op in Brussel en maakt tussenstops in onder andere New York en Hongkong en overal laat het een uniek horloge achter dat verwijst naar de identiteit van de stad. Brussel mocht alvast de spits afbijten.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bij de opening van de Brusselse Swatch-winkel in een gebouw dat op de lijst van Unesco werelderfgoed staat, hoort ook een unieke presentatie. Carlo Giordanetti, de creatieve directeur van het horlogemerk, stelde er gisteren persoonlijk de eerste creatie van zijn nieuwe lijn voor. Daarin staan enkele hippe steden centraal en kreeg ook ons eigen Brussel een horloge, Ketje from Brussels.

De verbaasde contatatie “you wear three watches!” was genoeg om Giordanetti ’s enthousiasme over horloges los te weken en de ontwerper aan de praat te krijgen:

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

“Je moet weten dat wij als ontwerpteam niet zo vaak zoveel ruimte krijgen om iconische beelden te recycleren in onze designs. Een monument is echter copyrights-vrij, dus wanneer je dat als onderwerp neemt, is zo goed als alles mogelijk. Dat is heerlijk en verschrikkelijk tegelijk: met zo’n belangrijke iconen werken, is eigenlijk behoorlijk verlammend.

Ode aan het beroemdste ketje van Brussel: 'the pee is the fun part'
© .

We hebben allerlei pistes onderzocht en leerden veel bij over de geschiedenis van Manneke Pis, maar mijn team concludeerde algauw: “the pee is the fun part. Laten we daar iets onverwacht mee doen.” Daar hebben we dan maar een kleurenstraal van gemaakt die door een systeem van rotatie een keer per week de kleuren aanneemt van de Belgische vlag.”

Ketje from Brussels is pas het begin: er komen nog verschillende andere horloges aan in de reeks. Hoe zullen die eruit zien?

“We gaan de komende maanden inderdaad ook nog horloges lossen die een ode brengen aan Parijs, Londen, Milaan, New York en Hongkong. Het leuke is dat die allemaal in dezelfde verpakking zullen zitten, alsof ze met de luchtpost zijn gekomen. Enkel de zegel in de rechterbovenhoek zal elke keer anders zijn, want ook daar hebben we gekozen voor een symbool voor de stad in kwestie. Zo kan een gedreven reiziger de hele collectie verzamelen.”

Hoe kan je van iets klein als een horloge, dat bovendien een redelijk vaste vorm heeft, toch elke keer iets anders maken?

“Als ik daar nog maar aan denk, raak ik al lichtjes in paniek. Het is een van de sleutelelementen van Swatch om dynamisch te zijn en continue verandering te beogen. Dat vormt een enorme uitdaging, maar uiteindelijk is dat wel waar mijn team en ik voor geboren zijn. Stiekem willen we zelf niets liever dan continu met nieuwe dingen komen.

De collectie vandaag zit op dezelfde golflengte als de mode. Eerst creëer ik het verhaal dat ik kwijt wil in mijn volgende collectie, daarna probeer ik te voorspellen wat het volgende seizoen hot zal zijn. Elke keer dat je een collectie af hebt en op de wereld loslaat, is opnieuw spannend. Dit jaar hebben we dat goed gedaan, want onze huidige lijn zit vol metaalkleuren en bloemenprints. Ik ben dan ook echt erg trots op mijn team.”

Een afsluitertje: hoeveel horloges heb jij thuis?

“Veel. Heel, heel, heel veel. Ik zou er echt geen getal op kunnen plakken.”

Hoe beslis je ’s morgens dan welk horloge je die dag aantrekt?

“Dat hangt ervan af: als ik erg vroeg op moet, beslis ik op basis van mijn humeur en wanneer ik iets meer tijd heb, beslis ik op basis van mijn look. Ofwel gebruik ik ze dus als accessoire, ofwel als compensatie!” (EK)

Het Ketje from Brussels ligt vanaf vandaag in de winkels voor 90 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content