N.Y. FASHION WEEK: ARMANI OPENT MODEPALEIS

Een opeenvolging van “val nu dood”-momenten. Anders kan ik de opening van Giorgio Armani’s nieuwste megastore op 5th Avenue en 56th Street niet noemen. Liam Neeson, Leonardo di Caprio, Alicia Keys, Victoria Beckham, Caroline Kennedy en burgemeester Michael Bloomberg – allemaal waren ze dinsdagavond aanwezig om het glazen paleis van de Italiaanse modekoning in te huldigen.

Hoewel op zulke evenementen steevast een batterij bodyguards aanwezig is, mengden de celebrities gewoon tussen de andere genodigden. Met als gevolg dat een mens plotseling om het allerlaatste hapje vecht met iemand als Josh Hartnett. Ik heb hem wijselijk het toastje met geitenkaas gelaten – een mens moet zijn plaats kennen.

Terwijl buiten als konijnen verkleedde demonstranten van PETA betoogden en tientallen fotografen en toeschouwers vochten om een glimp op te vangen van de sterren op de rode loper, was het binnen in de drie verdiepingen tellende megastore een drukte van jewelste. Om het ganse complex gezien te krijgen, had je gemakkelijk een uur nodig, want het verkeer ging er stapvoets vooruit.

Toch was het meteen duidelijk dat Armani’s modepaleis een aanwinst is voor het winkellandschap van New York. Vreemd hoe het uiteindelijk altijd weer Europese ontwerpers en labels zijn die hier met de knapste boetieks uitpakken.

Over de herkomst van het prachtige meubilair van de winkel kan geen twijfel bestaan. Armani schijnt zich immers met de kleinste details bemoeid te hebben. Zelfs een ongelukkig gekozen deurknop moest op het allerlaatste moment de deur uit. Het interieur, waarvan de monumentale trap lijkt te concurreren met die van het nabij gelegen Guggenheim Museum, was volgens de ontwerper een groepswerk – hij wilde niet dat zijn winkel een ander zijn architecturale fetisj zou worden. Hij verzorgt dezer dagen trouwens een hoogst interessante blog op de website van de New York Times (http://themoment.blogs.nytimes.com/).

De timing was natuurlijk opvallend. Wie opent nu een megastore op een moment dat zelfs New Yorks meest bekende department stores eerder geplaatste bestellingen alsnog proberen te annuleren? “Amerika heeft me gesteund van in het prille begin”, zei Armani eerder op de dag. “Ik wil graag mijn vertrouwen in deze markt onderstrepen. En een ondernemer moet ook moedig zijn, zelfs in moeilijke omstandigheden.”

De nieuwe winkel biedt zowat het ganse Armani-universum aan: van EA7-sportkleding, Armani Jeans, ondergoed en swimwear van Emporio Armani op het gelijkvloers tot de Armani Casa-collectie en de zoetigheden van Armani Dolci op de derde verdieping. Verder vindt u er ook een restaurant, dat op de openingsavond voor de sterren gereserveerd was.

Gewone stervelingen kunnen er bovendien exclusieve Giorgio Armani- en Emporio Armani-kleding vinden die speciaal voor deze winkel ontworpen is, zoals T-shirts in kasjmier en wit-blauwe jeans met een Armani/5th Avenue-logo. Andere producten die alleen hier verkrijgbaar zijn, omvatten uurwerken, zonnebrillen en lederwaren.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content