Murielle Scherre over 10 jaar ‘La Fille d’O’

In een gesprek met Knack Weekend vertelt Murielle Scherre over hoe het ooit allemaal begon en op welke manier het vrouwelijke lichaam haar elke dag opnieuw inspireert.

In 2003 richtte Murielle Scherre haar eigen lingerielabel ‘La Fille d’O’ op. Tien jaar later kriebelt het nog steeds even hard bij de ontwerpster om elke dag het beste van zichzelf te geven en om een mooi verhaal te creëren bij elke collectie. In een gesprek met Knack Weekend vertelt Murielle Scherre over hoe het ooit allemaal begon en op welke manier het vrouwelijke lichaam haar elke dag opnieuw inspireert.

Hoe is het verhaal van La Fille d’O begonnen?

Murielle Scherre: Ik ben vertrokken vanuit een gemis binnen het bestaande kledingaanbod. Ik vond niets dat naar mijn zin was of dat bij me paste. Daarnaast wou ik ook niet de keuze maken tussen een mooie bh en een bh die goed zit, want dat is wat de industrie ons vaak voorlegt. Ik ben dan zelf beginnen fantaseren over het ontwerpen van eigen lingerie en heb vervolgens de daad bij het woord gevoegd: mijn eigen lingeriemerk kreeg vorm. De ontwerpen waren in eerste instantie voor mezelf en de vraag in mijn hoofd was steeds ‘zou ik dit zelf graag dragen’ en veel vrouwen voelen zich hierdoor aangesproken. Voor de naam van mijn lingeriemerk heb ik me laten inspireren door de film ‘Histoire d’O’ uit 1975.

Voor welk type van vrouw ontwerp je?

Murielle Scherre: Ik ontwerp voor elk type vrouw. Zowel voor jonge meisjes die hun eerste bh gaan kopen, als de voor de mama’s die met hen meekomen. Daarnaast ook voor alles wat hiertussen valt en meer. Er staan geen grenzen op. Ik wil me ook niet beperken tot een bepaalde maat of lichaamsvorm: ik ontwerp voor elk lichaamstype. Dat is voor mij heel belangrijk. Bij het ontwerpen van een collectie kijk ik ook naar het lichaam van de vrouw. Het is zo belangrijk dat vrouwen de schoonheid van hun eigen lichaam zien en de complexen, die vaak in hun hoofden zitten, te verwerpen. Het is niets voor niets dat ik doorkijkstof gebruik: dit laat toe om de schoonheid van het lichaam te zien want vaak heeft het ook niet veel nodig om mooi en sexy te zijn.

Is La Fille d’O braver/volwassener geworden in de loop der jaren?

Murielle Scherre: In de beginperiode was alles heel expliciet en grafisch. In de media werd ik opgevoerd als een seks-expert en stilaan begon alles meer in die erotische richting te evolueren. Maar ik voelde me helemaal geen seks-expert, hoewel veel mensen mij op die manier benaderden. In de eerste plaats ben ik een lingerieontwerpster en ik wil dat mensen me daarop aanspreken. Het was dan ook een bewuste keuze om niet langer op dit soort van vragen in te gaan en me te richten op wat ik het beste kan en liefste doe: lingerie ontwerpen. Dus op dat vlak ben ik bewust rustiger geworden. Dat ik moeder ben geworden van een dochter heeft me ook rustiger gemaakt.

De collecties zijn in die tien jaar zeker ook gegroeid, al blijft het allemaal wel speels. Naast de vaste collecties is er nog een kleine swimwear-collectie bijgekomen en hebben we ook borstvoedings-bh’s gelanceerd.

Wat zijn de hoogtepunten van tien jaar La Fille d’O?

Murielle Scherre: Dat is heel moeilijk om te zeggen. Ik heb ontzettend toffe en verschillende dingen gedaan, maar ik zou er absoluut geen hoogtepunt kunnen uithalen. Elke collectie is een verhaal op zich, die ik gewoon niet met elkaar kan vergelijken en ik ook geen keuze in wil maken. Het komt er eigenlijk op neer dat ik niet te vaak wil terugkijken naar het verleden, maar vooral kijken naar wat nog komen gaat en me focussen op de toekomst. Ik wil alles op alles zetten en me voor de volle 100 procent concentreren op mijn lingerie. Het is mijn wens dat we blijven groeien met ‘La Fille d’O’ en me ook meer richten op het buitenland. Kort en krachtig gezegd: ik wil mijn ding blijven doen.

Laura Van Roey

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content