Mooie vooruitzichten voor Theyskens’ Theory

Als artistiek directeur van Theory, lijkt Olivier Theyskens de balans te hebben gevonden tussen creativiteit en financiële behendigheid.

‘Pragmatism pays for king of whimsy’, of ook ‘Functionaliteit loont voor sprookjeskoning’. Met deze titel wijdde de New York Times een week geleden een volledige pagina aan de positieve carrière- en visiewending van de Belgische modeontwerper Olivier Theyskens. Want hoewel Theyskens een onmiskenbaar talent bezit dat nog verder reikt dan zijn lange haren, stond hij altijd al bekend als de nachtmerrie van elke financier.

Artistieke losbandigheidZijn obsessief oog voor detail, artistieke losbandigheid en afkeer voor winstmakende accessoires waren enkele van de redenen die hem zijn job kostten bij zowel Rochas als Nina Ricci. Maar toch kon hij steeds op de steun rekenen van enkele belangrijke modefiguren.

Toen Theyskens in maart 2009 aan de deur werd gezet bij Nina Ricci, schreef Anna Wintour in het aprilnummer van de Amerikaanse Vogue: “Mijn team en ik waren geschokt toen we vernamen dat Theyskens’ contract niet zou verlengd worden”. De hoofdredactrice betreurde dat “de cruciale rol van artistiek talent werd overschaduwd door het huidige economische klimaat”.

Italiaanse lunchVoor Theyskens veranderde alles op een namiddag in februari in 2010. Toen ontmoette hij Andrew Rosen, mede-oprichter van Theory, tijdens een lunch in Macelleria, een rustiek Italiaans restaurantje vlakbij de kantoren van Theory in het Meatpacking District in New York.

Theyskens was op zoek naar een nieuwe uitdaging en het in 1997 opgerichte Theory beschikte over het nodige team en de vereiste infrastructuur die het opstarten van een nieuw modelabel zo uitzichtloos maken. Tijdens de lunch vertelde de 34-jarige ontwerper ook aan Rosen dat hij meer betaalbare en toegankelijkere kleding wilde maken. Een belangrijke stap in de carrière van de jonge ontwerper.

Wederzijdse appreciatie groeide tussen beiden en Theyskens mocht gaan ontwerpen voor Theory. Bovendien werd hij in oktober ook benoemd tot artistiek directeur van het label, dat in handen is van het Japanse Fast Retailing.

Essentiële modeZijn herfst/wintercollectie 2011-12, die werd voorgesteld in New York, toonde essentiële stukken, soms verbazend commercieel, maar met het vakmanschap en de creatieve visie van een topontwerper. Ondertussen werd ook zijn lente/zomercollectie 2012 voorgesteld. Deze oogt kleurrijker en optimistischer dan de vorige. Beiden werden alvast enthousiast onthaald door de modewereld.

En de prijzen? Die zijn fors gedaald. Pumps voor 323 euro en een wollen broek voor 223 euro horen nog steeds niet thuis in de koopjesbakken, maar verschillen immens van Theyskens’ vroeger werk.

Het ziet ernaar uit dat de feeërieke ontwerper met Theyskens’ Theory een balans heeft weten te vinden tussen zijn artistieke drift en de financiële randvoorwaarden van een welvarend modehuis. Miljoenen modeliefhebbers kunnen weer opgelucht ademhalen en vooral uitkijken naar wat Theyskens nog voor hen in petto heeft.

Vincent Fobelets

Theyskens’ Theory is in België voorlopig enkel verkrijgbaar bij Icon (Nieuwe Graanmarkt 5, Brussel).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content