Modestad Antwerpen, met de A van anders.

Antwerpen werd elfde op de GLM-lijst die de grootste modesteden in kaart bracht. Modeliefhebbers en Antwerpenaren doen uit de doeken waarom deze stad die plek verdient.

Media-analist Global Language Monitor ging op zoek naar de grootste modestad van de wereld door te kijken naar de aandacht die de stad krijgt op internet, in blogs, in de print, op televisie en allerlei andere mediabronnen. Hoewel Londen als winnaar uit de bus kwam mogen wij als Belgen ook bijzonder trots zijn. Antwerpen haalde een elfde plaats in de rangschikking, niet slecht voor een stad die twee jaar geleden niet eens op de lijst voorkwam.

Groots in klein zijn
Nee, Antwerpen is geen metropool zoals een Londen of een New York. Hoewel inwoners u van het tegendeel zullen proberen overtuigen stelt Antwerpen oppervlaktegewijs niet veel voor. “Dat klopt, maar dat staat ons niet in de weg”, zegt Tanguy Ottomer van de Beroepsantwerpenaar. Als mode- en Antwerpenkenner leidde hij vorig jaar nog Financial Times journalist Mark Ellwood in zijn stad rond. “Ellwood zei me toen iets heel opvallends, namelijk dat we groots zijn in ons klein zijn. En dat is ook zo: ondanks de beperkte oppervlakte weet Antwerpen een zekere grootschaligheid uit te stralen; niet door haar grote pleinen en hoge gebouwen maar door de manier van aanpakken. Antwerpenaren durven eigenzinnige projecten uit te werken, waar sommige grote steden vaker op veilig spelen. Kijk maar naar concept stores in Londen tegenwoordig; ieder voorwerp staat perfect waar het zou moeten staan en de winkels ademen gewoon de marketingstrategie. Bij ons is het minder georkestreerd en met meer lef gedaan waardoor de winkelbeleving ook aangenamer wordt.”

Die winkelbeleving is ondertussen een visitekaartje geworden. Antwerpen wordt meer en meer de shoppingstad bij uitstek, weet ook fashionista Tiany Kiriloff. “Hoewel de stad klein is biedt ze een enorme waaier aan boetieks die verschillende merken tentoonstellen. Daar zit heel wat high-end tussen, maar er is ook ruimte voor de meer edgy en low profile merken. Je merkt echt dat men er constant op zoek is naar vernieuwing, bovendien is er ook enorm veel talent aanwezig. Het is echt een van mijn favoriete steden ter wereld”, aldus Kiriloff.

Wie de Antwerpse winkelstraten ook als haar broekzak kent is Carolien Krijnen. Deze Antwerpse stadsgids organiseert regelmatig modewandelingen die mensen laat kennismaken met het fashion aanbod van de Sinjorenstad. “Antwerpen weet zich op winkelvlak echt te onderscheiden in aanbod. Concept stores als Ra en Graanmarkt 13 zijn ongezien in België. De retailers zijn slim gaan combineren en maken een gezonde mix tussen bekende en minder bekende namen; een formule die hier goed werkt”, aldus Krijnen.

Die bepaalde uitstraling Toch is het grote aantal winkels niet het enige dat Antwerpen op de lijst heeft gekregen. Kaat Debo, directeur van het Antwerpse ModeMuseum wijst graag op de aanwezigheid van de Antwerpse Academie. “De modeafdeling speelt al verschillende decennia een sleutelrol in het succes van de Antwerpse mode. Hun doorgedreven focus op creativiteit, hun persoonlijke benadering waarbij studenten gedurende 4 jaar intensief op zoek gaan naar een eigen creatieve stem, zorgt ervoor dat onze ontwerpers zich onderscheiden in het internationale modeveld.”

“De invloed van de vele modestudenten zie je bovendien ook terug in het straatbeeld”, zegt Carolien Krijnen. “Ze gaan creatief gekleed en inspireren op die manier de mensen die ze tegenkomen. Bovendien heeft Antwerpen als jongerenhoofdstad ook veel verschillende culturen met veel verschillende stijlen over de vloer gekregen en de mix van nationaliteiten die in de binnenstad wonen brengen ook weer hun eigen kledinggewoonten mee. Al deze invloeden zorgen ervoor dat Antwerpenaren doorgaans meer durven experimenteren met hun kleding, wat de stad een bepaalde uitstraling geeft”, aldus Krijnen.

Een ‘andere’ identiteit
Volgens Kaat Debo heeft Antwerpen een bijzonder sterke identiteit waarmee de stad zich kan onderscheiden van anderen. “Doorheen de jaren heeft Antwerpen die identiteit weten opbouwen, eerst met de Antwerpse Zes en later ook met andere ontwerpers. Veel van de grote namen wonen en werken er trouwens nog steeds, net omdat de stad anders is dan bepaalde modemetropolen”, aldus Debo. “Antwerpen is rustiger, minder direct en hectisch, wat perfect is voor creatieve geesten die op zoek zijn naar privacy.

Die afwijkende identiteit is ook volgens Tanguy Ottomer de sterkte van Antwerpen. “Je kan Antwerpen een beetje vergelijken met een verborgen parel. Iedereen kent Londen of Parijs als shoppingstad, maar wij zijn ons aan het opwerken. Naar Parijs gaat immers iedereen, Antwerpen is alternatiever, perfect voor mensen die eens wat anders willen.”

Ook Agnes Wené is blij met de rangschikking. Als project manager bij het Flanders Fashion Institute is zij een van de drijvende krachten achter de modegezindheid van de stad. Het FFI, dat focust op ondernemerschap, zorgt er immers voor dat jonge ontwerpers of retailers zich kunnen vestigen in Antwerpen en een zaak kunnen uitbouwen, een initiatief dat volgens haar te weinig mensen nemen. “Antwerpen is goed bezig maar er is nog veel werk aan de winkel”, aldus Wené. “Er moet veel meer geïnvesteerd worden in de mode-industrie, zodat deze evenzeer als de haven of de diamantsector kan floreren. We mogen niet vergeten dat die investering ook positieve economische gevolgen zal hebben voor de stad, op vlak van tewerkstelling, toerisme en horeca”, zegt Wené.

Open Vld-politica Annemie Turtelboom, die meedingt naar de Antwerpse burgemeesterssjerp en door Knackweekend nog verkozen werd tot best geklede vrouw in de politiek, vindt mode alvast een belangrijke steunpilaar van haar stad. “Antwerpen is al jaren het Belgische modehart bij uitstek. Dat we nu ook internationaal hoog op de ranglijst stijgen, verwondert me niet. Onze ontwerpers maken wereldwijd furore. Ann Demeulemeester verkoopt haar ontwerpen van Antwerpen tot Hong Kong, Raf Simons maakte in juli een opmerkelijk debuut bij Dior en talloze internationale beroemdheden werden al gekleed door Stijn Helsen en Tim Van Steenbergen”, aldus Turtelboom.

“Dankzij de Zes van Antwerpen werd de Antwerpse modeacademie in de jaren 1980 internationaal op de kaart gezet”, zegt de politica. “Vandaag komen studenten uit heel de wereld in Antwerpen mode studeren. En van welke uithoek ze ook komen, daarna noemen ze zich allemaal ‘Antwerpenaar’. Dat is de kracht van Antwerpen.” (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content