Modeontwerpers laten zich inspireren door The Great Gatsby
Gucci, Ralph Lauren en Etro stuurden een eigentijdse versie van Daisy Buchanan de catwalk op.
De band tussen mode en film lijkt al decennialang doorgeknipt, maar in tijden van crisis zijn de ‘roaring twenties’ met hun bijpassende extravagante levensstijl erg aanlokkelijk. Het is dus niet verwonderlijk dat grote modenamen als Gucci, Etro en Ralph Lauren zich dit voorjaar lieten inspireren door The Great Gatsby. Ze stuurden hun eigentijdse versie van het hoofdpersonage Daisy Buchanan de catwalk op.In december is de ondertussen reeds zevende verfilming van het wereldbekende boek The Great Gatsby in de Belgische cinemazalen te zien. Filmproducent Bazz Luhrman haalde acteur Leonardo Dicaprio en actrice Carey Mulligan aan boord om de hoofdpersonages Jay Gatsby en Daisy Buchanan te vertolken en zo ook het Charlestontijdperk weer tot leven te brengen.
Rijke meisjes trouwen niet met arme jongens
De naoorlogse setting in het boek van F. Scott Fitzgerald spreekt in tijden van crisis sterk tot de verbeelding. In 1919 keert Jay Gatsby, het hoofdpersonage uit het boek, terug uit de oorlog en bouwt op het platteland rond New York een immens fortuin op als ‘bootlegger’ ofwel smokkelaar van verboden alcohol. Een amendement had in 1920 de productie, verkoop en het transport van alcohol in de Verenigde Staten verboden, maar in het illegale circuit werden nooit zoveel sloten alcohol verzet als tijdens de Drooglegging. Ook tijdens Jay’s talrijke tuinfeesten vloeit de champagne rijkelijk. In de baai van West Egg dansen flappers met hun korte haren en korte rokken – althans voor de toenmalige tijdsgeest – nachtenlang op het zenuwachtige ritme van de live jazzmuziek.
De mysterieuze Gatsby is zelf nooit aanwezig op zijn decadente dansfeesten, maar kijkt van op een afstand toe in de hoop zijn verloren liefde Daisy Buchanan opnieuw te ontmoeten. Voor het begin van de Eerste Wereldoorlog vormden Daisy en Jay een stel, maar omdat rijke meisjes in de logica van de verwende Daisy niet met arme jongens trouwen, stapt ze in het huwelijksbootje met de kapitaalkrachtige flierefluiter Tom. Door met zijn verworven fortuin te koop te lopen hoopt Gatsby zijn jeugdvriendin Daisy opnieuw in zijn armen te kunnen lokken.
Gucci stuurt een eigentijdse Daisy de catwalk op
Het Italiaanse modehuis Gucci stuurde een eigentijdse versie van de glamoureuze Daisy Buchanan de catwalk op. In zwierige jurken met gouden en metaalachtige pailletten in geometrische vormen wandelden de modellen de catwalk af. De zwierige slierten onderaan hun overwegend zwarte cocktailkleedjes met verlaagde taille dansten mee op het ritme van hun catwalkloopje. Als accessoire droegen enkele modellen een witte of zwarte bonten stola achter zich aan. Zelfs de zwart aangezette ogen en de brutale, zelfverzekerde houding van de modellen herinnerden aan de vrijgevochten flappers van de jaren twintig. Van de ietwat naïeve Daisy was er, op haar kledingstijl na, dus weinig te bespeuren.
Art-deco prints, jazzmuziek en zwierige kwastjes op de catwalk van Etro
op de catwalk van Etro, dat andere Italiaanse modehuis, verscheen een kleurrijkere variatie op de look van Daisy Buchanan. De periode van de jazzmuziek maakte ook hier zijn terugkeer. Cocktailjurken met lage tailles zijn met art deco-prints geborduurd. Als inspiratie dienden het Chrysler Building in New York en het werk van de reeds overleden futuristische kunstenaar Fortunato Depero. Net boven de knie doet de subtiele uitweiding van de jurken ernaar verlangen dat de modellen hun beste Charlestondansbewegingen bovenhalen. De zwart-witte kralenketting die tot voorbij het decolleté van een van de modellen reikt, herinnert aan een onmisbaar accessoire van de dansgrage flapper, de parelmoeren halssnoer. Sandalen met dunne bandjes en een zwierige bundel draadjes onderaan de jurken maken de Charlestonlook compleet.
Zowel Daisy als Jay verschijnen op de catwalk van Ralph Lauren
Voor de kenmerkende hoedjes uit de Charlestonperiode was het dan weer wachten op de modeshow van de oer-Amerikaanse modeontwerper Ralph Lauren. In 1974 ontwierp hij de kostuums voor de toenmalige filmversie van The Great Gatsby. Met het project nam zijn modecarrière een vliegende start en lanceerde hij de jazztrend. Niet minder dan 38 jaar later grijpt Ralph Lauren terug naar de cultfilm als inspiratie voor de voorjaarscollectie van 2012. De modellen leken met hun fleurige rokjes, rieten manden, geknoopte zijden sjaaltjes en raffia sandalen wel weggelopen van een zomerse picknick. De pastelkleurige outfits werden afgelost door volledig witte avondensembles. Opnieuw zorgen bonten stola’s voor het gewenste glamoureuze effect.
Op de catwalk van Ralph Lauren vertolkten de dames van dienst zelfs een eigentijdse versie van Jay Gatsby. Dat is niet verwonderlijk, want de Amerikaanse ontwerper verwerkt graag mannelijke elementen in zijn vrouwencollecties. Pastelkleurige of witte kostuums met een grijze krijtstreep in combinatie met een glanzende das vullen de zomercollectie aan. Kortom, vrouwen kunnen dit voorjaar kiezen of ze hun innerlijke Daisy Buchanan dan wel hun inwendige Jay Gatsby vrijlaten.(JK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier