Modemerk Luc.Duchene stopgezet

Mode-ontwerper Luch Duchêne heeft het label Luc.Duchene stopgezet. Dit is het zoveelste merk dat tenonder gaat aan de grillige economische crisis.

Luc Duchêne is al jaren een gevestigde waarde in het modelandschap. Nadat hij ervaring opdeed bij kleppers als Moncler en Mulberry startte hij in 1988 het label Mer du Nord. Niet lang daarna volgde Chine, dat eind 2009 Luc.Duchene gedoopt werd en kon rekenen op de helpende ontwerpershanden van Tim Van Steenbergen.

Hoewel op dit eigenste moment niemand minder dan Kate Moss gekleed in Luc.Duchene op de cover van ELLE pronkt heeft de ontwerper toch besloten het label op te doeken. “De geboekte resultaten en de vooruitzichten van een markt in crisis en in verregaande verandering, voldoen niet meer om het voortbestaan van het merk te verzekeren”, aldus Duchêne. Hij benadrukt dat dit geen faillissement is, maar eerder een ‘opheffing van een van de bedrijfstakken van de groep’. Het label zal dus alle wettelijke verplichtingen nakomen; eerst en vooral ten opzichte van het betrokken personeel, maar ook ten opzichte van partners en leveranciers.

Duchêne is duidelijk aangeslagen. “Nu in de vitrines vermoedelijk de mooist uitgewerkte collectie ligt van het merk dat ik twee jaar geleden in het leven heb geroepen, heb ik vandaag een uiterst moeilijke beslissing moeten nemen: namelijk officieel de stopzetting van het merk Luc.Duchene aan te kondigen. De geboekte resultaten en de vooruitzichten van een markt in crisis en in verregaande verandering, voldoen niet meer om het voortbestaan van het merk te verzekeren. Voor mij is dit, vanzelfsprekend, een mislukking, want ik heb de uitdaging willen aangaan om een nieuw luxemerk in België te laten leven, zonder erin te slagen. Een merk lanceren in 2009, in volle economische malaise, was dat dwaasheid? Een gril van het ego? Misschien; maar steunend op de successen die mijn traject afbakenen, heb ik die droom willen waarmaken. Ik wil graag geloven dat binnen een andere economische context en met wat meer tijd, wij van deze naam een prachtig Belgisch luxemerk hadden kunnen maken. Men kan alleen maar vaststellen dat werken met de mooiste materialen, een perfecte snit nastreven, de voorkeur geven aan kleine confectieateliers in Europa, een kost voortbrengt die op de prijs van de kledingstukken moet worden verhaald… Luc.Duchene was ook een merk dat werd ontworpen voor de export, echter de internationale markten blijven vandaag afwachtend tegenover nieuwe merken. Luxe overtuigt als ze gelauwerd, gevestigd en erkend is en alleen de merken die het meeste zichtbaarheid hebben, krijgen de ruime goedkeuring. Ik heb oprecht geloofd dat het samenbrengen van mijn ervaring, mijn visie op de mode en het talent van Tim van Steenbergen een garantie zouden vormen. Ik had vandaag de keuze om tijd en energie op te offeren om kost wat het kost een nieuw merk in een verwoeste omgeving te laten oprijzen; of om een realistische bedrijfsleider te blijven en mijn ambitie te concentreren op een merk dat op zich sterk is verankerd in het Belgische modelandschap, om zo de duurzaamheid ervan te verzekeren. Want daarom gaat het immers: Mer du Nord is een sterk merk, dat binnenkort zijn 50ste collectie voorstelt. Ik ben me bewust van de uitdagingen die merken zoals het deze moeten aangaan. De fast-fashion zal ons niet van onze fundamentele waarden doen afzien, maar ze verplicht ons om ons aan te passen aan het veranderde gedrag van de kopers en ze verplicht ons eveneens om ons te onderscheiden en deze laatsten meer te bieden. Dit is een boeiende uitdaging en, voor mij, zal deze vijftigste collectie nog sterker, nog mooier zijn… Ik wil niet eindigen zonder vanuit het diepste van mijn hart al mijn medewerkers te bedanken en allen die in ons hebben geloofd. De toekomst lonkt.”

In de loop van de maand oktober zullen de Luc.Duchene-winkels een totale uitverkoop aanplakken en zullen de collecties worden opgeruimd. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content