Mode in Silicon Valley

© Getty Images

Een groep van machtige zakenvrouwen in de wereld van de technologie omarmen de mode en kiezen voor vintage, Chanel en ‘killer heels’.

Silicon Valley is de plaats waar nieuwe technologie ontstaat, waar Facebook het levenslicht zag en waar er geen plaats is voor stiletto’s en designerjurken. In de technologiebedrijven lopen de ‘geeks’ in jeans en T-shirt in combinatie met een paar sportschoenen of flip-flops. Het nieuwste accessoire in Silicon Valley is hooguit de laatste versie van de Iphone, laat staan een handtas uit de laatste collectie van Chanel. Dit stereotiepe beeld over ‘computernerds’ is stilaan aan het veranderen en er is een machtige groep van zakenvrouwen in Silicon Valley die, niet enkel opgewassen zijn tegen de mannelijke dominantie in de wereld van de technologie, maar ook de mode omarmen. Dat schrijft de New York Times.

Vorige winter liet Chanel enkele trendsetters overvliegen naar Las Vegas voor de opening van ‘Numéros Privés, een tentoonstelling van het merk in het Wynn Hotel. De gastlijst bestond onder meer uit Diane Kruger, Rachel Zoe en Jessica Alba. Maar tijdens het diner zat John Galantic, die aan het hoofd staat van Chanel, niet naast één van de Hollywoodgasten maar wel naast vrouwelijke managers van technologiebedrijven uit Silicon Valley. De gasten aan de tafel van John Galatic waren onder meer Marissa Mayer (Yahoo) en Alison Pincus (One Kings Lane), die steeds gekleed gaat in truien van Isabelle Marant en ballerina’s van Céline. Een machtige en modebewuste groep van zakenvrouwen is opgestaan.

“Het ontwikkelen van programma’s is niet helemaal anders dan het ontwerpen van kleding”, vertelde Marissa Mayer, de nieuwe CEO van Yahoo, aan de New York Times in februari. “Programma’s krijgen vorm door verschillende onderdelen samen te plaatsen”, vult Mayer aan, “modeontwerpers maken ook een kledingstuk door het samenbrengen van kleine stukjes”. De modebewuste Marissa Mayer vroeg in 2009 aan ontwerper Naeem Khan om haar trouwjurk te ontwerpen. Als fashionstatement kan dat wel tellen.

Modeontwerpers staan te popelen om hun klantenbestand uit te breiden met modebewuste zakenvrouwen uit de Valley. Niet enkel omdat deze klanten er financieel erg warmpjes inzitten, maar ook omdat zij erg toekomstgericht naar mode kijken, net zoals ze in hun job ook moeten nadenken over de technologie van morgen.

Geen zwart meer

“Vrouwen in de wereld van de technologie willen niet enkel meer zwarte ensembles dragen”, zegt Bendet Eisner, ontwerpster van Alice & Olivia. Eisner opende heel recent een winkel in San Francisco die specifiek gericht is op vrouwen die werken in de technologische sector. “Ze willen ook meer verfijning in hun kleding omdat ze serieus willen genomen worden. In tegenstelling tot de vrouwen in Hollywood waar kleding meer gericht is op erotiek en verleiding”, vult Bendet Eisner aan.

Beoordelen op prestaties

Hoewel sommige zakenvrouwen vrezen om niet serieus genomen te worden wanneer ze geïnteresseerd zijn in mode, zijn er toch steeds meer die zich kleden naar hun eigen smaak en goeddunken. “In het begin van mijn carrière, als ik moest kiezen tussen een rok of serieus genomen worden, had ik meteen voor de tweede optie gekozen”, zegt Sukhinder Singh Cassidy, ooit manager bij Google, nu heeft ze een eigen shopping site op het internet. Cassidy voelt zich comfortabeler bij het dragen van hoge hakken en vintagekleding. “Mensen beoordelen mij nu op mijn prestaties en niet meer op mijn kledingkeuzes”.
Een gevoel van vertrouwen

“De keuzevrijheid in kleding geeft deze zakenvrouwen een gevoel van vertrouwen en veiligheid”, zegt Gladys Perint Palmer, directeur van de modeschool aan de Kunstacademie in San Francisco. “Wanneer een vrouw zich goed in haar vel voelt, of ze nu in Silicon Valley rondloopt of in Hollywood, heeft ze meer zelfvertrouwen”.

Vrouwen zoals Marissa Mayer, Sukhinder Sigh Cassidy en Alison Pincus bewijzen dat een succesvol bedrijf leiden de liefde voor mode niet in de weg hoeft te staan. Door zich modebewust te kleden en hun liefde voor kleding uit te spreken helpen ze om het stereotiepe beeld, dat heerst over de computernerds in technologiebedrijven, uit de wereld te helpen.

“Ik praat over mode en ben modebewust. Ik geloof dat we hierdoor meer mensen kunnen betrekken in de wereld van de technologie”, zegt Marissa Mayer. “Vooral vrouwen zullen zich aangesproken voelen wanneer ze zien dat ze echt zichzelf kunnen zijn en dat ze hun liefde voor kleding niet moeten wegstoppen wanneer ze aan de slag gaan in een technologiebedrijf”.

Laura Van Roey

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content