Mode in Azië: worden Seoul en Peking de nieuwe modesteden?

New York, Milaan en Parijs worden doorgaans aanzien als de centra voor de mode. Maar we mogen Azië, met zijn modeweken in Seoul en Peking, niet over het hoofd zien. Azië wordt steeds meer een hotspot van mode en streetstyletrends.

New York, Milaan en Parijs worden doorgaans aanzien als de centra voor de mode. Maar we mogen Azië, met zijn modeweken in Seoul en Peking, niet over het hoofd zien. Azië wordt steeds meer een hotspot van mode en streetstyletrends.

Dankzij de grote economische groei en de rijker wordende middenklasse is er in Azië een alsmaar groeiende mode-industrie ontstaan. De samenleving, die tegenwoordig extreem competitief geworden is, en de bepaling van de identiteit, die gebeurt door over zich te vergelijken met anderen, leiden er toe dat het een must is om snel trends op te volgen.

Niet alleen worden er buitenlandse, vaak westerse, merken gekocht, maar ook steeds meer merken van eigen bodem. Dit heeft tot positief gevolg dat vele Aziatische landen nu hun eigen modeweek organiseren om designers uit eigen stal te promoten.

Dat er ontwerperstalent is in Azië wisten we al: we kennen bijvoorbeeld de Japanse modeontwerper Yohji Yamamoto en het Koreaanse ontwerperstalent Minju Kim die vorig jaar, terwijl ze als masterstudente aan de Modeacademie van Antwerpen studeerde, de H&M designprijs won.

Kleinschalige én toegankelijke modeweken

Seoul heeft, naast andere steden Tokyo en Peking, ook zijn eigen week waarin Koreaanse designers hun nieuwste collecties tonen. Seoul Fashion Week is momenteel nog vrij kleinschalig, maar groeit elk jaar in omvang en bekende modemerken zoals “Beyond Closet”, “Kye” en “Soulpot Studio” zijn er elk seizoen te zien. Naast deze gevestigde waarden is er ook ruimte voor nieuwe en opkomende designers om hun collecties te tonen aan een groot publiek, wat een interessante en frisse combinatie geeft.

Een groot verschil tussen SFW (Seoul Fashion Week) en andere modeweken is de grote toegankelijkheid voor iedereen. Als je wilt kan je een kaartje kopen om naar de shows te gaan kijken. Je ziet er niet alleen fashionista’s gekleed door de grootste merken, maar ook gewone studenten die erin slagen zich modieus en interessant te kleden met een klein budget. Mode is hier voor iedereen.

Westerse invloeden

Sommigen zouden de kleding van Azië als “westers” bestempelen en dus als kopieën van westerse merken. Zo mag je het echter niet bekijken, want eigenlijk gaat het eerder om een uitwisseling van invloeden. Het feit dat hier westerse kledij gedragen wordt, wil niet zeggen dat men zijn eigen rijke geschiedenis van traditionele kleding vergeten is.

Ook westerse designers zoals onze eigen Dries van Noten zien de waarde hiervan in. Een paar seizoenen geleden nog leende hij enkele kledingstukken die ooit tot de keizers en koningen van China, Korea en Japan behoorden om hierop een uiteindelijk prachtige collectie te baseren.

Het straatbeeld bruist er ook van de verschillende invloeden. Japan bijvoorbeeld staat bekend als één van de invloedrijkste bronnen van cultuur zoals manga en andere modesubculturen die de straatmode in Azië in grote mate meebepalen. Tegenwoordig heeft ook Korea een sterke invloed, mede dankzij de explosieve interesse vanuit Zuid- en Zuidoost-Azië voor Koreaanse televisieseries en popmuziek (K-pop).

Binnenkort een ommezwaai?

Deze verschillende culturele en historische invloeden leiden dan tot andere denkwijzen over kledij met ongeziene combinaties, en uiteindelijk een distinctieve kledingstijl. Het is nog maar een kwestie van tijd voordat meer en meer Aziatische merken zullen beschikbaar worden in het Westen en het voortouw zullen nemen van de globale mode-industrie.

We kunnen hier alleen maar blij mee zijn: wat er is mis met meer keuzevrijheid en diversiteit in stijlen?

Charlotte Gryson

Charlotte is masterstudente Korean Studies aan de Universiteit van Leiden, Nederland. Tegenwoordig verblijft ze in Korea als uitwisselingsstudent. Tijdens de Seoul Fashion Week (die van 17 oktober tot 22 oktober werd gehouden) trok ze door de straten met haar camera.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content