Milaan: Was het nu vijftig of tachtig?
Marni presenteerde een vrouwelijke fifties vintage collectie en Dolce en Gabbana ging opnieuw de jaren ’80 toer op.
Na de bizarre zomercollectie 2011 was het een beetje het hart vasthouden voor wat Marni zou presenteren. Maar de verrassing was aangenaam. Geen zwemmutsen, duikerspakken of bermuda’s meer, maar een vrouwelijke collectie met een vleugje fifties.
Stichtster en creatief directeur Consuelo Castiglioni leefde zich bovendien uit met een geometrisch motief, dat over de muren, het catwalktapijt en de creaties liep. Het verscheen in een variatie van afmetingen en in kleurcombinaties als groen en paars, zwart en wit of perzik en pruimtint. De mouwloze jurkjes tot aan de knie – soms met ingeweven gouddraad – met bijpassende manteltjes en met bont afgewerkte handschoenen deden erg damesachtig, jaren vijftig aan.
Luxueus oogden de oversized kettingen, met juwelen afgewerkte halslijnen en hevig schitterende paillettenjurkjes. En om het toch een beetje warm te houden zijn er volgende winter gekleurde Marni-bontjasjes.
Leuk bij Dolce en Gabbana is dat het duo ons telkens een blik in de coulissen gunt via grote schermen boven de catwalk. Op die manier kan het publiek al een beetje een glimp opvangen van wat volgt. En dat was deze keer een mix van mannelijke en vrouwelijke silhouetten op de tonen van “Dancing in the Street” in de versie van David Bowie en Mick Jagger uit 1985. Meteen ook het tijdperk waaraan deze collectie sterk deed denken. Grijze en zwarte mannenpakken wisselden af met nauwaansluitende stretchjurkjes. Het motief doorheen de hele show: de sterren van de Amerikaanse vlag, weliswaar niet in rood-blauw maar in de Dolce & Gabbana-combinatie zwart-wit en naar het einde toe ook met wat kleur. Eindeloos leek de reeks sterretjes op de catwalk, tot in de finale helemaal werd overgeschakeld op jaren ’80 showbizzglamour met kleurrijke en gouden paillettenjurken en rokken, sommige zelfs met goudbrokaat. Dolce & Gabbana had deze keer trouwens een aardigheidje voorzien: het publiek kon live commentaar geven op de show, wat dan op de reuzenschermen verscheen. En zo te zien viel de collectie best in de smaak.
Ann Heylens
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier