Milaan: Prada op zoek naar verloren onschuld
Prada presenteerde onschuldig ogende meisjesjurken. Moschino switchte tussen militair en vrouwelijk.
Vorig seizoen werd haast de integrale Belgisch pers genegeerd door Prada. Maar deze keer waren de Belgische journalisten weer welkom. En maakten daar dankbaar gebruik van. Want Prada is een trendsetter. Wat Miuccia Prada heeft ontworpen, zal op een of andere manier het seizoen vorm geven.
Ons geduld werd wel op de proef gesteld want de show begon ruimschoots een uur te laat. Ze vergde trouwens een flinke krachtinspanning van de modellen, die op torenhoge laarzen een catwalk van twee verdiepingen elegant moesten zien te overbruggen.
De presentatie van de wintercollectie 2011-2012 startte met onschuldig ogende jurkjes met lage taille, dikke knopen en plooitjes tot net boven de knie. Zwart, crèmekleurig of met ruitjes, ze zagen er telkens erg meisjesachtig uit. Eerst leek het alsof de modellen al even schoolmeisjesachtige Mary-Janes met kousen tot onder de knie droegen. Maar dat bleek een trompe l’oeil, want het waren wel degelijk laarzen in suède of slangenleder. De python kwam ook terug in de tasjes, riemen en zelfs in een muts. “In plaats van meisjes er als vrouwen te doen uitzien, is het beter vrouwen onschuldiger te laten lijken”, luidde Miuccia Prada’s statement vooraf. En daarmee deed ze haast het tegenovergestelde van vorig jaar, toen ze een door de fifties geïnspireerde, ultravrouwelijke wintercollectie presenteerde met de nadruk op de buste. Maar mode moet nu eenmaal verkopen, en dus veranderen…
Ook bont zit in Prada’s wintercollectie, in de vorm van felgekleurde stola’s, bonten vliegeniersmutsen (die wat aan Marni vorig seizoen deden denken) of in de afwerking. De grenzen van de kitsch verkende ze met haar cocktailjurken, die ze voorzag van grote (meestal gele of oranje) plastic pailletten, als schubben van een vis. Al zaten er ook eenvoudigere exemplaren in de collectie, in poederblauw of doorschijnend organza.
Een compleet andere toer ging Moschino vrijdagochtend op. De eerste modellen verschenen met militaire kepie en dito jasjes en mantels. Net toen het erg onsympathiek begon te ogen, kwamen frivole, strak zittende jurken met grote rushes in beeld. De hele show lang volgde dan een afwisseling tussen mannelijk ogende militaire tenues en vrouwelijke jurken-en deux pièces met retro-inslag. Domineerden rood, zwart, wit en marine de (zeemacht)uniformen, dan zagen we bij de vrouwelijke silhouetten zachte crèmekleur en poedertinten gecombineerd met zwart, rood en rozenmotief. Ook het typische Moschino-goud ontbrak niet, evenmin als de kenmerkende strik. Al werd de rol van leitmotiv toch overgenomen door de roos.
Ann Heylens.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier