Kris Van Assche stopt met eigen label
De Belgische ontwerper die tevens de kleding voor de mannenlijn van Dior uitdenkt, heeft beslist te stoppen met zijn eigen label, KRISVANASSCHE. Dat meldt WWD.
Kris Van Assche, creatief directeur bij Dior Homme, heeft besloten zijn eigen label stop te zetten. “Het zijn moeilijke tijden voor onafhankelijke merken”, laat hij optekenen door WWD. Hij bevestigde eveneens dat zijn (naar onze bescheiden mening) heerlijke AW15 collectie voor KRISVANASSCHE niet in productie zal worden gebracht.
Treurig nieuws, maar wel de harde realiteit. Andere voormalige directeurs van LVMH-merken konden ook enkel maar hun eigen lijn voortzetten door zelf deel te worden van het congomeraat. Marc Jacobs (vroeger bij Louis Vuitton), JW Anderson (Loewe) en John Galliano (vroeger bij Loewe) werden allemaal deel van de LVMH-groep.
“Mijn eigen lijn kon enkel maar voortbestaan door financiële steun van vrienden, en daar wil ik nu mee stoppen”, aldus Van Assche aan WWD.
“De klassieke van de bende”
Kris Van Assche werd in 1976 geboren in Londerzeel, Vlaams-Brabant. Op zijn twaalfde wist hij het al: hij zou modeontwerper worden. Drie jaar later zette hij een kleine stap, in Mechelen volgde hij weekendacademie. Na zijn humaniora, lag de studiekeuze dan ook voor de hand. Aan de Modeacademie in Antwerpen was hij naar eigen zeggen “de klassieke van de bende, niet extravagant genoeg”.
Dat hij na zijn afstudeercollectie in 1998 onmiddellijk aan de slag kon bij Yves Saint Laurent in Parijs, als rechterhand van Hedi Slimane voor de Rive Gauche Homme lijn, kwam voor velen onverwacht. Die samenwerking werd voortgezet bij Dior, waar Slimane in 2000 werd aangesteld om de mannenlijn te ontwerpen.
“Mijn droomjob was een gouden kooi”
Vier jaar later maakte Kris Van Assche de beslissing om een eigen lijn op te starten. “Na zes jaar ging Hedi een andere richting uit dan ik. Mijn ‘droomjob’ was een gouden kooi geworden. Als eerste assistent deed ik zowat alles, maar uiteindelijk had iemand anders de teugels in handen”, zei Van Assche hierover aan onze moderedacteur Wim Denolf.
In januari 2005 is het eindelijk zover: het mannenlabel KRISVANASSCHE ziet het daglicht tijdens de mannenmodeweek in Parijs. Van Assche opende er meteen ook een showroom. De internationale modepers was laaiend enthousiast.Sindsdien opende hij wereldwijd verkooppunten en gooide hij hoge ogen met zijn elegante, comfortabele mannenkleding die de codes van pakken en sportswear door elkaar haalt, noties van traditie en rituelen oproept en opvalt door originele, maar discrete details.
De terugkeer naar Dior
In 2007 keerde Van Assche terug naar Dior Homme om Hedi Slimane te vervangen als creatief directeur, terwijl hij ook zijn eigen namesake label in de lucht hield. Tot vandaag dus. “Terwijl ik het juiste project voor mijn label afwacht zal ik me volledig focussen op mijn werk bij Dior Homme”, aldus de ontwerper aan WWD. Het doek valt dus nog niet volledig over Kris Van Assche, het label, maar het werd toch heel eventjes zwart voor de ogen. (KS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier