Krijgen jonge modeontwerpers niet genoeg kansen om te slagen?

© Kenzo De Bruyn

Kunnen jonge modeontwerpers vandaag het hoofd nog boven water houden? Knack Weekend sprak met Kristien Follon van het label Titi+The German Kid. Een doorbijter in de modewereld, die het ook niet altijd makkelijk heeft met de wettenvan de mode van vandaag.

Alexandra Verschueren moet stoppen met haar label. Dit voorval legt nog maar eens pijnlijk bloot hoe het met de modesector gesteld is. Geen plaats meer voor creativiteit, het is de wet van het geld die telt. Of toch niet? Knack Weekend sprak met ontwerpster Titi + The German Kid, zelf een jonge ontwerpster die weet te overleven, in een verstikkende modewereld.

Nog maar net raakte bekend dat Alexandra Verschueren, een jonge modeontwerpster uit Antwerpen, stopt met haar eigen label. Het was volgens haar niet langer haalbaar om elk seizoen met een nieuwe collectie te komen omdat de banken niet langer willen pre-financieren. En Alexandra is niet de enige ontwerpster die het moeilijk heeft binnen de huidige modesector. Knack Weekend sprak met ontwerpster Kristien Follon, het creatieve brein achter het modelabel Titi + The German Kid, over het woelige modelandschap van vandaag en de slaagkansen van een jonge ontwerper. Zij startte in 2007 met haar label en heeft een eigen verkooppunt in Hasselt.

Snel, sneller, snelst

De mode-industrie lijkt zichzelf voorbij te hollen. Omdat er elk seizoen een nieuwe collectie in de winkel moet hangen, is de situatie voor kleine modelabels bijna onhoudbaar geworden. Zeker nu ook de financiĆ«le instellingen niet langer geloven in dit verhaal en dus onrechtstreeks de grote modeketens een stapje voor geeft. Omdat ze de collecties, en dat was het geval bij Alexandra Verschueren, niet langer willen voorfinancieren, kunnen jonge modeontwerpers hun talent niet meer botvieren op een kledingcollectie. En dan gaat dat kleine label, met zoveel creativiteit in zich ,op de fles. “Ik vind het zelf heel bedroevend dat collecties van zowel gevestigde als jonge ontwerpers niet meer de verdiende aandacht krijgen en gereduceerd worden tot online eendagsvliegen,” aldus Kristien Follon van Titi+The German Kid.

Is dit nu het huidige klimaat binnen de modesector? Alles moet maar sneller en sneller gaan, waardoor er geen tijd meer is om even op (financiĆ«le) adem te komen, maar we moeten steeds denken aan de toekomst en ook de banken moeten meestappen in dit verhaal van ‘vooruit denken’. Alexandra Verschueren is zeker niet de enige ontwerpster die besloot de boeken neer te leggen door het huidige zeer drukkende klimaat binnen de modewereld. Een mens zou er haast zenuwachtig van worden. Zo zag onder meer ook Christophe Coppens zich verplicht om zijn modelabel stop te zetten. Maar ook Christa Reniers en de bekende modeontwerper Walter Van Beirendock zagen zich genoodzaakt om een stapje terug te nemen en hun business wat te verkleinen. Kortom, het tempo binnen de modewereld is verschroeiend en nietsontziend. Het is zwemmen of verdrinken in de modewereld, een tussenoplossing bestaat er niet.

Maar tegen de onophoudelijke vaart van de mode-industrie, bedacht Kristien Follon een plan en besloot ze om haar eigen weg te gaan, los van seizoensgebonden trends. “Ik heb me afgezet tegen de onhoudbare trendwisselingen. Dit probeer ik duidelijk te maken door de link naar Berlijn in de naam van mijn label. Hierdoor sta ik voor ongebondenheid en verjonging en probeer ik mijn collecties tijdloos te houden, ik geloof namelijk niet meer in seizoentrends.”

Bestaat er een oplossing?

Intussen heeft de mode-industrie zichzelf zo opgejaagd, dat er bijna geen weg meer terug is en er om de zes maanden een nieuwe collectie in de winkels moet liggen. Hier gaan we niet snel van afstappen en het blijft voor jonge designers naar adem happen om te kunnen blijven overleven. Maar volgens Kristien Follon is het toch realistisch dat jonge designers slagen in hun opzet. “Startende ontwerpers moeten niet bang zijn om aan een rustig tempo op te starten, stapje per stapje. Bovendien moet je ook een grote portie geduld hebben, doorzetten en steeds blijven bijsturen. Daarnaast is het geen slecht idee om naast je eigen label andere opdrachten aan te nemen voor andere ondernemers of particulieren. Hierdoor leer je enorm bij, maar het dwingt je ook om vanop een afstand naar je label te kijken en het geeft ademruimte.” All is not lost, zoveel is duidelijk.

Laura Van Roey

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content