Koninginnen en kunst grootste inspiratie tijdens London Fashion Week
Lady Macbeth, Virginia Woolf, de Suffragettes, Tracey Emin, Sarah Lucas, Mary of Scotland en de Queen waren enkele van de indrukwekkende namen die we zagen passeren op show notes als inspiratiebronnen voor de nieuwe AW 17 collecties. De ontwerpers reageren op het huidige tijdperk door zich enerzijds te verdiepen in kunst en anderzijds vrouwen als sierlijke strijders voor te stellen. De mode van komend najaar is dus niet enkel een vorm van escapisme, maar ook een call to arms.
Roksanda Ilincic vertelde hoe ze haar krijgersvrouwen op de catwalk had gevormd als reactie op het uitzonderlijke moment in de geschiedenis waarin we ons bevinden. Haar inspiratie? De kleuren vanop de schilderijen van Rothko die ze zag tijdens een recente expo en de Dada kunstbeweging. Zo laat ze escapisme en kracht samenkomen in een collectie in prachtige creaties in roest en roest, koningsblauw en karmijnrood.
Gareth Pugh besliste om de wereld een spiegel voor te houden in zijn nieuwe collectie. Zijn leuze? ‘Fight or Flight?’. ‘Ik denk dat we met mode moeten tonen aan de wereld wat er gaande is. De situatie waarin we ons bevinden vraagt om een zekere strengheid’, klinkt het bij Pugh. Vandaar de duistere ontwerpen, die doen denken aan Gestapo uniformen. In een voice over werden de woorden ‘Build that wall’ over de catwalk gestuurd, als verwijzing naar Trump. De Tweede Wereldoorlog, Cabaret en genderloze strengheid overheersten als inspiratie voor deze collectie. Een duistere show maakte duidelijk dat de ontwerper vindt dat we met meer ernst moeten nadenken over wat er met de wereld aan het gebeuren is.
De show van Phoebe English werd ‘Tyranny’ gedoopt. Ieder model kreeg een kroon van decoratie en stond in een eigen schrijn als symbool voor hoop in tijden van angst. De hoofdthema’s van de nieuwe collectie zijn ‘hoop, moed, stem, tirannie, eenheid, apathie en herstel.’ ‘We willen eenheid vieren en laten heersen over verdeeldheid’, klinkt het bij English. Kleurensymboliek vormde de rode draad door de collectie. De creaties van English vormen een medicijn tegen de haat en intolerantie van vandaag.
Jong talent Paula Knorr eerde de vrouwelijke muzikante. De ontwerpster nodigde de experimentele popgroep MADSIUSOVANDA uit om op te treden tijdens haar AW17 presentatie. De collectie was een onderzoek naar het creatieve proces van artiesten. Ze ontdekte dat muzikanten hun kunst nooit achter zich laten en dat muziek creëren een voortdurend proces is. Knorr wilde met deze collectie een herinnering sturen aan de mode dat de beleving van de vrouw en haar lichaam vaak erg statisch wordt weergegeven in modeontwerpen, in plaats van een ode te zijn aan de verschillende belevingen. Ze liet daarom ruimte in haar creaties voor de persoonlijke expressie van de draagster.
Het startpunt voor de AW17 collectie van Antonio Berardi was Shakespeare’s Lady MacBeth. Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken en in het licht van de huidige toestand misschien wel een oproep om machtige vrouwen in de spotlight te zetten. Met de ontwerpen van Berardi voelen we ons in ieder geval al koninklijk gekleed.
Feministische kunstenaressen Tracey Emin en Sarah Lucas vormden de inspiratie voor Preen. De show notities gaven aan dat de AW17 vrouw er een is die ‘onversaagd’ is. De ontwerpers, Justin Thornton en Thea Bregazzi, duidden ook de suffragettes en andere vrouwenrechtenactivisten aan als inspiratie voor de nieuwe collectie. ‘Het is een antwoord op de sfeer van het moment’, klinkt het. Als oorbellen droegen de modellen linten met de woorden ‘Mother’, ‘Sister’ en ‘Daughter’. Op de riemen stond ‘I am, I am, I am’. Kleren om te gaan marcheren, maar wederom in een elegante outfit.
Simone Rocha stuurde een leger de catwalk op: een leger vrouwen van alle leeftijden, in prachtige creaties. Haar strijdsters kregen uniformen, maar niet in de klassieke zin van het woord. ‘Dit was mijn interpretatie van een strijdoutfit in camouflage, waar de camouflage zich manifesteert in de vorm van gebladerte en bloemen’, klinkt het. De kleur rood kreeg een prominente rol. ‘De kleur van woede, maar ik heb er een vredige slag aan gegeven door voor rode bloemen te kiezen.’ Rocha koos voor een diverse cast aan modellen, om alle types vrouwen te eren. Haar krachtige collectie geeft vrouwen een uniform om strijdbaar te zijn, maar op een typische Rocha manier: hypervrouwelijk en in royale stoffen. We dragen misschien wel laarzen op het strijdtoneel, maar daar kan gerust een fluwelen mantel bij.
Mary, Queen of Scots was ook niet veraf tijdens de modeweek van Londen. Het Britse label Shrimps noemde haar een rechtstreekse inspiratie. Net zoals de werken van kunstenares Louise Bourgeois en het monster van Loch Ness.
MM6 Maison Margiela kleedt komend najaar vrouwen die het heft in handen nemen, of zoals het in het Engels klinkt: take charge. Een letterlijke knipoog vinden we in de gsm-opladers die dienen als tailleriem. De collectie werd voorgesteld in kantoorruimtes, waar de modellen live gefotografeerd werden.
Punkheldinnen vormden de basis voor de nieuwe collectie van duurzaam cultlabel Le Kilt. Ontwerpster Samantha McCoach startte haar merk als eerbetoon aan haar Schotse roots. Ze gebruikt enkel duurzame wol. ‘Ik denk dat jonge merken het goede voorbeeld moeten geven, want de middelen zijn er’, klinkt het. Vrouwelijke rebellie is haar uitgangspunt en Garbage frontvrouw Shirley Manson en Sonic Youth bassiste Kim Gordon zijn fans.
Erdem zocht het dichter bij huis. Hij bestudeerde de garderobes van zijn overgrootmoeders en herinterpreteerde deze voor zijn nieuwe AW17 collectie. Zijn ene oma werd geboren in Turkije, aan de grens met Syrië. Zijn andere oma is van Schotse en Britse afkomst. Ottomaanse invloeden werden gecombineerd met Victoriaanse elementen, waarbij elementen van Virginia Woolf aan toe werden gevoegd. ‘Ik hou ervan om me de verhalen van vrouwen in te beelden. Ik heb geen foto’s van mijn overgrootmoeders, dus hun identiteit is de versie die ik in mijn hoofd heb bedacht’, klinkt het.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier