Kenzo graaft in eigen verleden: ‘Flashback naar de eighties’

Talent maal twee: Carol Lim en Humberto Leon. © .

Twee Californische New Yorkers met Aziatische roots runnen sinds 2011 het Franse modehuis van een Japanner. Carol Lim en Humberto Leon dropten net Memento in de winkels, hun eerste capsulecollectie voor Kenzo. Het is hun door de eighties geïnspireerde hommage aan het erfgoed van founding father Kenzo Takada.

Talent maal twee

Na 25 jaar vriendschap kennen Carol Lim en Humberto Leon elkaar door en door. Ze ontmoetten elkaar aan de universiteit van Californië in Berkeley, verhuisden naar New York en begonnen daar in 2002 met hun conceptstore Opening Ceremony. In die winkel in SoHo verkopen ze naast hun eigen merk ook collecties van andere designers, collabs, kunst en magazines… Elk jaar zetten ze er bovendien een specifiek land in de kijker: van de ontwerpers tot en met exotische souvenirs.

Erfgenamen

Erfgenamen.
Erfgenamen.

In 2011 werden Lim en Leon creative directors van Kenzo, het Parijse merk dat in 1970 werd opgericht door de Japanner Kenzo Takada. Het duo zoekt inspiratie in zijn archieven, zij het nooit letterlijk. Bij elke collectie stellen ze twee vragen: ‘Voelt het als Kenzo?’ en ‘Voelt het ook modern?’ Twee keer per jaar, tijdens de Paris Fashion Week, zullen ze die erfenis van Takada voortaan benadrukken met de presentatie van hun Memento-collectie.

Kenzo ziet u

Kenzo ziet u.
Kenzo ziet u.

Toen Lim en Leon bij Kenzo arriveerden, gingen ze op zoek naar nieuwe symbolen voor het merk. Zo kwamen ze in 2012 bij het oog uit. Het kan verwijzen naar het alziend oog, naar Indiase religie, naar bescherming van bovenaf: iedereen geeft er de symboliek aan die hij of zij wil. In 2016 gaven ze zelfs de flacon van hun Kenzo World-parfum de vorm van een oog. De hypnotiserende kracht van het flesje zegt alles over de Kenzo-vrouw, vindt het duo.

De look van Iman

De look van Iman.
De look van Iman.

Memento is een eerbetoon aan Takada’s geest, zijn originaliteit en liefde voor prints en kleur. De beelden van deze eerste collectie verwijzen naar de iconische campagne uit 1983 met het Somalische supermodel Iman, de latere mevrouw Bowie, gefotografeerd door de Zwitser Hans Feurer. Kenzo brengt die jaren 80 helemaal terug. De rode halflange bloemenjurk met hoge kraag en pofmouwen is bijvoorbeeld geïnspireerd op een ontwerp van Kenzo voor de herfst-wintercollectie van 1981-1982.

Tijgertrui

Tijgertrui.
Tijgertrui.

Een ander krachtig symbool is de Kenzo-tijger. Lim en Leon vonden hem in het archief op de voering van een broek en voerden hem opnieuw op in veelkleurige gedaanten. Hun sweaters – de eerste ooit voor Kenzo – met tijgerhoofd doen het goed bij sterren als Beyoncé en Rihanna en andere influencers. Hun voorbeeld én de toegankelijke prijs maakten er meteen een bestseller van bij een jonge generatie fans (vóór Lim en Leon was de gemiddelde Kenzo-klant 65 jaar). Tassen, sneakers, petten en andere statement items volgden al snel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content