Hoedjesmerk Hundo Mundo houdt van upcycling: ‘Zorg dragen voor materiaal heb ik van m’n moeder geleerd’

© USHI GOEMINNE
Sylvie Deckers Stagiair Knack Weekend

Deze zomer richtten Anna en Mathieu Hundo Mundo op. Ze ontwikkelen bucket hats, gemaakt van dode stock en tweedehandskledij. ‘Ik vraag mezelf altijd af hoe ik het meeste uit een stof kan halen.’

Materiaal: tweedehandskleding en deadstock

Wie zegt dat stoffen geen tweede leven kunnen leiden? In het Gentse atelier van het nieuwe Belgische label Hundo Mundo worden tweedehandskleding en dode stock handmatig omgetoverd tot geüpcyclede bucket hats.

Het ecologische modeverhaal begon toen modeontwerpster Anna Andeweg een hoedje maakte om haar geschoren kruin tegen de zon te beschermen. Door de vele positieve reacties besloot ze samen met grafisch ontwerper Mathieu Cieters om een eigen label op te starten. ‘Ik maak geen ontwerpen vooraf, maar stel mezelf steeds de vraag hoe ik het meeste uit een stof kan halen’, legt Andeweg uit. ‘Geen twee hoedjes zullen dus exact hetzelfde zijn. Zorg dragen voor mijn materiaal heb ik van mijn moeder geleerd. Ik wil van mijn kleren kunnen genieten, liefst zo lang mogelijk.’

Grootse plannen

Het duo startte met hoedjes, maar wil op termijn ook uitbreiden naar andere items. ‘De rode draad zal het recycleren of upcyclen van oude stoffen blijven, maar de uitkomst kan verschillen. Dan denken we aan kleding, maar ook interieurspullen. Zolang we maar een tweede leven kunnen geven aan stoffen die al bestaan.’

Vanaf 25 euro, hundomundo.com

Partner Content