Hoe gaat het er voor, tijdens en na de show van Paul Smith aan toe?

© Lotte Philipsen

Britse modelieveling Paul Smith showde tijdens London Fashion Week zijn nieuwste lente- en zomercollectie. Wij volgden het gebeuren backstage en frontstage en mochten aan den lijve ondervinden hoe professioneel en charmant de modeontwerper is.

Britse modelieveling Paul Smith showde tijdens London Fashion Week zijn nieuwste lente- en zomercollectie. Wij volgden het gebeuren backstage en frontstage en mochten aan den lijve ondervinden hoe professioneel en charmant de modeontwerper is. Voor

Anderhalf uur voor de show van start gaat krijgen de modellen een make-over van de haar- en make-upartiesten. Onder leiding van make-upgoeroe Peros Petrohilos worden de meisjes onder handen genomen met producten van M.A.C.

Petros legt uit dat ze hebben gekozen voor een erg natuurlijke look. De aanwijzing die ze kregen van Paul Smith was ‘maak er iets rauw van.’ Hieruit destilleerde Petros een minimalistisch pallet aan kleuren, waarbij welgeplaatste highlights het belangrijkste ingrediĆ«nt vormen. Er werd lipgloss gebruikt voor de ogen en een zacht roze lipstick voor de lippen.

Voor het haar werd geopteerd voor een lage paardenstaart en een middenmeet. Het haar wordt bijeen gehouden met touwtjes om aan te sluiten bij de rauwe look van de make-up.

Tijdens het maquilleren luisteren de modellen naar hun iPod, eten ze popcorn en broodjes en poseren ze gewillig voor onze camera. Hierna is het tijd om de kleren aan te trekken. De kleedsters krijgen hun laatste instructies en enkele outfits krijgen nog een snelle opknapbeurt met het strijkijzer. Nog snel een last-minute sigaret en dan is de tijd rijp om een oefenloopje te doen over de catwalk. Paul Smith loopt ondertussen rustig rond en praat met zijn team en de pers. De rust die hij uitstraalt werkt aanstekelijk en van stress backstage lijkt weinig sprake. Op de vraag of we hem mogen fotograferen krijgen we het vriendelijke antwoord, ‘of course dear, wil je dat ik wat beweeg of zal ik blijven zitten?’

Intussen is de tijd aangebroken om onze plaats in te nemen en de rest van het publiek gade te slaan tijdens het wachten op de show.

Tijdens

Het wachten op de show leek even uit te draaien in het wachten op ‘Godot’, maar na zo’n half uur vertraging wandelden de modellen dan toch de catwalk op. Paul Smith koos voor een parcours in plaats van een klassieke catwalk, waardoor het publiek erg dicht bij de modellen zat. Erg aangenaam wanneer je de kleren van naderbij wil bekijken.

De collectie oogt erg luchtig en zomers met frisse, zachte kleuren, bloemen- en streepjesprints en her en der frivole ruches. Onze favorieten zijn ongetwijfeld de losse jurken in jaren twintig snit die er naast erg comfortabel ook zeer stijlvol uitzien. De witte, half doorzichtige jurk die werd geshowd door Lina Spangenberg trok de aandacht van menig modeliefhebber in de zaal en kon op heel wat ‘Ooo’s en Aaa’s’ rekenen. Minder fan zijn we dan weer van de losse shorts die ons enkel flatterend lijken voor lange, slanke modellen zoals we ze zien passeren tijdens de show.

De tassen en schoenen hebben we dan wel weer op onze verlanglijst geplaatst. Net zoals de zonnebrillen. Hopelijk krijgen we komende zomer wat meer zon op ons bord zodat we deze accessoires ook uit de kast kunnen halen.

Na

Tijd voor de streetstylers om hun mooiste poses boven te halen. Terwijl het publiek en de pers nog nagenieten, stellen de fashionista’s zich gewillig op voor het Central Saint Martins universiteitsgebouw. Ook de modellen komen poseren in de hoop opgemerkt te worden. Wie weet wordt een van hen wel de nieuwe Cara Delevingne?

Toevallige voorbijgangers slaan het gebeuren met nieuwsgierigheid gade en vragen wie deze poserende mensen toch zijn. Wanneer ik het concept van streetstylers uitleg, krijg ik gegrinnik als reactie. Voor sommigen onder ons, blijft deze fashion scene als een voliĆØre vol vreemde, kleurrijke vogels.

Lotte Philipsen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content