Hoe beleeft een modejournalist de fashion weeks?

Ellen De Wolf, moderedactrice bij Knack Weekend, trekt naar de modeweken in Milaan en Parijs. In een gesprek met Ellen vertelt ze over de voorbereidingen, de hectische verplaatsingen en het hechte groepje van Belgische journalisten.

In februari transformeren New York, Milaan, Londen en Parijs in modemekka’s, waar de grote modehuizen hun collectie voor de volgende winter voorstellen aan pers en publiek. Ook Ellen De Wolf, moderedactrice bij Knack Weekend, trekt naar Milaan en Parijs om met eigen ogen de trends voor het volgende seizoen te gaan bekijken. In een gesprek met Ellen vertelt ze over de voorbereidingen ,de hectische verplaatsingen en het hechte groepje van Belgische journalisten.

Hoe bereid jij je voor op de modeweken? Welke stappen moet je vooraf ondernemen?

Heel veel tijd om me voor te bereiden heb ik niet, omdat we volop de modespecials aan het maken zijn. Maar er zijn toch een aantal stappen die ik moet ondernemen voor ik naar Milaan of Parijs kan vertrekken. Het begint met het bekijken van de kalenders en die goed in de gaten te houden. Vervolgens start je met het indienen van de aanvragen om binnen te mogen op een show. Mailen op zich is onvoldoende en daarom probeer ik steeds mijn contacten, die ik in de loop der jaren heb ontmoet, aan te spreken. Om ergens binnen te geraken is het belangrijk om jezelf op een ‘goed blaadje’ te presenteren en het label ervan te overtuigen waarom jij juist op de show aanwezig moet zijn. Op de aanvragen die je indient krijg je vooraf geen antwoord. Het is dus altijd afwachten tot op de hotelkamer welke invitaties je ontvangen hebt of niet.

Naast de aanvragen voor de shows maak je ook afspraken met heel wat showrooms. Daarnaast zijn er ook heel wat openingen, meetings en ‘cocktails’. Het is meer dan enkel de shows. Veel van de merken organiseren hun voorstelling of evenement in dezelfde week omdat ze weten dat alle modejournalisten op dat moment in de stad zijn.

Je bent al vier keer naar modeweek van Parijs getrokken en je gaat nu voor de tweede keer naar Milaan, maar het lijkt wel of je elke keer, om een uitnodiging vast te krijgen, weer van nul moet beginnen?

Ja, absoluut. Het is niet omdat ik vorig seizoen een ticket voor Prada had bijvoorbeeld, dat ik nu ook een ticket voor de show van dit label zal hebben. Er zijn een paar elementen die ertoe bijdragen of je een ticket zal krijgen of niet. Zo is er bijvoorbeeld veel afhankelijk van de grote van de zaal waarin de show zal plaatsvinden, wat je in het verleden al met dit merk gedaan hebt en het bereik van het medium.

Wat betekenen de modeweken voor jou?

De modeweken zijn de hoogdagen van de (internationale) mode. Het is de start van een nieuw seizoen. Voor mij als modejournaliste zijn de modeweken een enorm grote bron van inspiratie voor alle modeproducties van dat seizoen, in dit geval winter 2013. Interviews, shoppings en trendrapporten zijn allemaal op een of andere manier afgeleid van de modeweken. Wie de sterontwerper van dat seizoen gaat worden, dat weet je enkel als je in Parijs of Milaan geweest bent en hebt gehoord waar iedereen over spreekt. Door de verschillende shows te gaan bekijken, leg je snel verbanden en zie je het groter geheel van dat seizoen op vlak van mode.

Hoe ziet een dag op de modeweek er voor jou uit?

Ik sta heel vroeg op en begin de dag, nog voor het ontbijt, met het schrijven van een verslag van de shows voor de website. De eerste show begint rond 9 uur. Vanaf dat moment zijn we heel de dag op weg en zijn we onderweg van show naar show. Er is een busdienst die de pers brengt van show naar show, maar dat is altijd heel hectisch. Het is steeds opnieuw rennen om op tijd te zijn voor de shows.

Tussen de officiële shows door, proberen we ook showrooms te bezoeken. Er zijn heel wat Belgen die hun collectie voorstellen in een showroom in Parijs en het is heel fijn om daar eens langs te gaan. Zij stellen hun collectie niet voor op de officiële catwalk, maar ze zijn minstens even interessant om eens langs te gaan. Daarna proberen we iets te eten, wat we meestal vergeten. Ik heb intussen al geleerd om steeds een flesje water mee te nemen in mijn handtas voor onderweg. De laatste shows van de dag zijn rond 21 uur, maar daarna zijn er nog heel wat openingen van winkels of recepties. Wat we ook steeds proberen doen is samen, met de verschillende Belgische journalisten, iets te gaan eten. Dat is altijd heel erg gezellig.

Wat zijn voor jou persoonlijk de leukste momenten/de hoogtepunten van de modeweken?

Eerst en vooral zie je, als eerste, de mode van het volgende seizoen. Daarnaast kom je op plekken waar anders niet binnenraakt. Daarnaast is het ‘Belgisch kliekje’ ook heel belangrijk voor mij. De Belgische journalisten zijn bijna heel de dag met elkaar op stap en er is geen concurrentie onderling. Bovendien zijn dat al enkele jaren dezelfde mensen, dus we kennen elkaar al goed ondertussen. We gaan ook bijna altijd samen iets eten. Het is een gezellige bende en we hebben altijd veel plezier met elkaar.

Specifiek voor Parijs kijk ik erg uit naar de shows van de Belgen. Ergens heb je dan wel ’trots’ op wat ze daar doen. Shows van Dries Van Noten, Haider Ackermann en Raf Simons voor Christian Dior zijn een echt hoogtepunt voor mij. Toen Raf Simons zijn debuutcollectie voor Dior toonde in Parijs, zaten wij op de eerste rij. Dat was echt fantastisch.

Daarnaast blijven de grote shows, zoals Prada of Chanel, altijd een hele belevenis. Louis Vuitton is elke keer weer indrukwekkend, die decors zijn echt adembenemend. Vorig seizoen zagen we bijvoorbeeld bij Louis Vuitton de roltrappen en het dambordpatroon. Ik was daar echt van onder de indruk. En ik kijk dan ook enorm uit naar de shows voor volgend seizoen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content