H&M excuseert zich voor “te bruine” bikinibabes
De campagne valt niet in goede aarde bij huidkankerspecialisten.
De Zweedse kledingketen H&M biedt zijn excuses aan voor advertenties waar een te gebruind model op te zien is. Dat meldt de NOS.
De campagne voor zwemkleding riep de woede op van huidkankerspecialisten. “De extreem bruine bikinimodellen bevestigen een levensgevaarlijk schoonheidsideaal”, zo had een vertegenwoordiger van het Zweedse kankerfonds in de Zweedse krant DN geschreven.
“De reclame versterkt de boodschap dat bruin mooi is en moedigt aan tot zonnen. De toenemende blootstelling aan UV-straling van de zon en zonnestudio’s maakt het een belangrijke oorzaak van huidkanker.”
Excuses
Daarom biedt H&M zijn excuses aan. “Het spijt ons als we iemand kwaad hebben gemaakt met onze campagne”, stelt H&M. “Het was niet onze bedoeling te pronken met een specifiek ideaalbeeld en evenmin willen we gevaarlijk gedrag aanmoedigen.”
Ook eerder lag een H&M-campagne al eens onder vuur. Toen werden de modellen te mager bevonden. (Belga/EH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier