Haute couture is weer populair

Vandaag gaan in Parijs de haute coutureshows voor het najaar van 2010 van start. Het topsegment van de mode kent een ware heropleving.

Vandaag gaan in Parijs de haute coutureshows voor het najaar van 2010 van start. Vier dagen lang is het kijken naar de duurste en meest exclusieve creaties ter wereld. Hoewel niet bestemd voor gewone stervelingen, is dit topsegment van de mode aan een heropleving bezig na de financiële crisis van 2009. Dat blijkt uit een rondvraag van modemagazine Woman’s Wear Daily.

Groeiende vraagDe zilverachtige haute couture van Karl Lagerfeld voor Chanel was dit voorjaar een groot succes. “We kregen 20 tot 30 procent meer aanvragen dan vorig seizoen”, aldus Bruno Pavlovsky, directeur mode bij het Franse huis. “De mensen die geïnteresseerd zijn in haute couture, zijn erg actief op dit ogenblik”.

Sidney Toledano, voorzitter en ceo bij Christian Dior, noemde de ruitercollectie van Galliano voor deze zomer een van de best scorende sinds de komst van de Britse creatief directeur in 1996. “We kregen zoveel orders dat we niet weten of we wel alles zullen kunnen leveren. Tachtig procent komt dan nog rechtstreeks van de catwalk, zonder dat er aanpassingen moeten gebeuren”, zo zegt hij. “Populair waren een lange ruiterrok met rijjasje en een avondensemble bestaande uit een satijnen top en een rok met kanten linten. Er is veel vraag. Het aantal klanten is toegenomen. Ze kijken naar kwaliteit en haute couture is de top”.

Véronique Gautier, voorzitter van Jean Paul Gaultier, heeft het eveneens over een ‘spectaculair herstel’. “De verkoop van de Mexicaans geïnspireerde couturecollectie overtrof de verwachtingen van begin dit jaar. Dit betekent dat klanten enthousiast zijn over de unieke creaties die enkel couture kan leveren”.

Givenchy, dat dit seizoen zijn coutureshows inruilt voor individuele afspraken, zag de vraag in 2010 met 10 procent stijgen. En ook een woordvoerder van Giorgio Armani gaf te kennen dat het met Armani Privé, de couture-afdeling van het Italiaanse huis, weer goed gaat. De vraag komt vooral uit het Midden-Oosten. Het aantal Amerikaanse klanten zag Armani Privé wat terug lopen.

Nieuwe marktenEuropa en de VS blijven de belangrijkste markten voor couture, maar er is steeds meer vraag vanuit Rusland, het Midden-Oosten en Azië. De groep is echter zeer klein. En slechts een dozijn nieuwe klanten kan het zwaartepunt verschuiven. Elie Saab, wiens belangrijkste aandeel in het Midden-Oosten ligt, ziet steeds meer klanten uit Turkije, Rusland en de voormalige Sovjetrepublieken. Giorgio Armani tekende voor zijn Armani Privé ook een kleine aangroei uit Brazilië en Oost-Europa op.

Betere service
De modehuizen doen er ook alles aan om het hun gefortuneerde klanten naar de zin te maken. De specialisten vliegen voor pasbeurten en consultaties de hele wereld rond. “Dit is een grote evolutie in vergelijking met tien jaar geleden”, aldus Pavlovsky. “Pasbeurten kunnen overal plaatshebben”, luidt het bij Gaultier. “Op een yacht tussen de Griekse eilanden, in de Caraïbische Zee of in een paleis in de Perzische golf”. Een aantal modehuizen trekt ook naar nieuwe oorden met zijn defilés. Zo showde Dior in mei in Shanghai, naar aanleiding van de opening van zijn boetiek in de Chinese metropool. Volgens Toledano was de impact enorm en doet de boetiek het enorm goed.

Weinig rendabelHaute Couture is in se een weinig rendabele tak van de mode. Maar ceo’s houden er aan vast omdat ze op die manier hun naam kunnen linken aan celebrities en speciale events. Couture is ook een belangrijk laboratorium. De creativiteit en middelen zijn er quasi onbeperkt en leveren ideeën op voor de andere modesegmenten.
Ann Heylens.

Bekijk alle haute couturedefilés voor de zomer van 2010 op Catwalk Weekend. Vanaf morgen haute couture voor het najaar 2010.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content