Game of Thrones: de kracht van de kostuumafdeling

© HBO

Een televisieshow is meer dan een verhaallijn, special effects en beroemde acteurs. Ieder detail moet kloppen om het plot realistisch te kunnen overbrengen, en maar al te vaak worden de kostuums over het hoofd gezien. De Britse krant The Telegraph sprak met Michele Clapton, verantwoordelijk voor de garderobe van de hitserie Game of Thrones.

Hoe belangrijk zijn de kostuums écht?

Akkoord, de outfits van de personages moeten kloppen met het tijdperk en de regio waarin ze leven, maar hebben ze daarnaast werkelijk zoveel impact? Volgens Clapton wel. “De kleding is een handig hulpmiddel om een verhaal te vertellen, zelfs wanneer die kleding niet zichtbaar is”, vertelt ze aan The Telegraph. Zo bemerkt ze dat Daenerys altijd een broek en zware boots aanheeft onder haar lange jurken. “Er is een soort gejaagdheid in haar personage, een angst dat ze ieder moment zal moeten vertrekken. Ze wil daarop voorbereid zijn. Als Daenerys gekke smalle schoentjes zou aanhebben verloor ze al haar kracht.”

Hoe hou je de kleding intact?

Game of Thrones is geen serie waarin de personages rustig, beleefd en zonder kleerscheuren of bloedvergieten met elkaar omgaan. Hoewel dat de suspens natuurlijk wel de hoogte in drijft, zullen de handen van de kostuumafdeling allicht ook meermaals ter hemel zijn gerezen. Clapton zegt dat ze hun uiterste best doen om het (valse) bloed uit de kleding te wassen, maar dat er soms zodanig veel vloeit dat er geen beginnen aan is. Daarom hebben heel wat acteurs die betrokken worden in een vechtscène drie verschillende versies van hun outfit. Maar wat dan met kleding die gescheurd wordt, zoals gebeurde bij Sansa wanneer ze tijdens haar huwelijksnacht verkracht wordt? “Sansa’s kleding wordt nogal vaak aan stukken getrokken, dus van haar outfits hebben we altijd twee exemplaren. Eén ervan ligt permanent bij ons op de werktafel om genaaid te worden.”

Game of Thrones: de kracht van de kostuumafdeling
© HBO

Hoe controversieel is de kleding?

Game of Thrones werd nog maar net uitgezonden of dierenrechtenorganisatie PETA hing al aan de lijn – Clapton zou immers te veel bont gebruiken voor haar kostuums. Hoewel ze zich zo goed mogelijk baseerde op de beschrijvingen in de boeken van George R.R. Martin waarop de serie gebaseerd werd, gaf ze toe dat dit een probleem vormt. “Sommige acteurs weigeren ook bont te dragen, dus moet ik op zoek naar vals bont. Maar dat werkt niet altijd.” Clapton gaat daarom op zoek naar vintage bont op kleine Franse marktjes – ze benadrukt dat ze nooit nieuw bont zou bestellen voor de outfits van haar personages.

Wat gebeurt er met een kostuum wanneer een personage sterft?

Tijdens de eerste twee seizoenen dacht niemand dat Game of Thrones zo succesvol zou worden, dus oude kostuums werden verscheurd en gerecycleerd. Vandaag wordt alles echter nauwkeurig opgetekend en bijgehouden, al worden er uitzonderingen gemaakt voor stuks van personages die sterven in de reeks (61 ondertussen, maar wie houdt de tel nog bij). “Wanneer acteurs of actrices worden vermoord geven we hen soms kleine aandenkens aan hun personage. Zo heeft Drogo zijn extra lederen broek mee naar huis genomen.”

De cultstatus van de kleding uit Game of Thrones is zo enorm dat heel wat kostuums tentoongesteld worden na de opnames van een seizoen. Michele Clapton lanceert in juli dan weer een juwelenlijn in samenwerking met het Britse label Yunis en Eliza, geïnspireerd op de sierraden die Daenerys in de serie draagt. “Mensen denken vaak dat de show om seks draait maar dat is niet zo: het gaat om sterke persoonlijkheden – vooral Daenerys maakt heel wat los”, aldus Clapton aan The Telegraph. “Dat is waarom het voor mij zo’n waanzinnig boeiende job is: je krijgt al zo zelden zo’n personages op het scherm te zien, laat staan dat je ze mag aankleden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content